MENÜ
2024. november 22.
Cecília
Dömötör Csaba kancellár: a gazdaság igényei meghatározóak

Dömötör Csaba kancellár: a gazdaság igényei meghatározóak

Szekszárdi Szakképzési Centrum

Gyakorlatra épülő oktatás az új szakképzési rendszerben.

A szakképzési rendszer átfogó átalakítása zajlik, a szeptembertől induló új szisztéma előkészítése zajlik, miközben hazánk is a koronavírus-járvánnyal küzd. Mindez egyszerre óriási kihívást jelent iskoláknak, tanároknak, tanulóknak. Dömötör Csabát, a Szekszárdi Szakképzési Centrum kancellárját a gyakorlatalapú szakképzési rendszerről, a modernizálásról, de mindenekelőtt a jelenlegi helyzetben történő oktatásról kérdeztük.

– Intézményünkhöz tartozó valamennyi iskolában áttértünk a digitális munkarendre – kezdte a szakember. – A nehézségek ellenére a kollégák együttműködőek voltak, támogatóan álltak a problémához, és elismerés illeti őket a helytállásukért. Természetesen vannak területek, ahol nem lehetséges teljes mértékben a digitális átállás, ezekben a tananyag átcsoportosítása, átütemezése történt, míg más szakmákban, egyenesen pozitív hozadéka volt a kényszerűségnek, így az informatikai képzésben, vagy az e-kereskedelem képzési programjában. A vizsgáztatásról szólva elhangzott, hogy az érettségi feltételei adottak, a szakmai vizsgákat ezt követően, szintén a járványügyi előírásoknak megfelelően kis csoportokban kell majd megszervezni május folyamán. Erős társadalmi összefogás tapasztalható, sok felajánlás érkezett, és a megbecsülés, támogató környezet nagyon inspirálta a tanárokat, fogalmazott Dömötör Csaba.

A legnagyobb várakozás a szeptembertől induló új szakképzési rendszert kíséri, amiről tudni kell, hogy felmenő rendszerben vezetik be, vagyis csak azokat a diákokat érinti, akik most kezdik tanulmányaikat. Az egyik legfőbb újdonság az öt éves technikumi képzés bevezetése. Ez abszolút új gondolkodást hoz az eddigi rendszerbe, azzal, hogy a keresleti oldalról közelíti meg a képzéseket. A Szekszárdi Szakképzési Centrumban két vállalati kapcsolattartó dolgozik azzal a céllal, hogy felmérje megyei szinten a gazdasági szereplők részéről érkező szakemberigényt. Ez alapvetően meghatározza a meghirdetett szakmák körét, az aktuális képzési programokat.
További újdonságként az ötéves technikumi képzésről beszélt a kancellár, ami két éves közös alapozást, majd azt követően hároméves szakirányú képzést jelent. De lehetőség van például gimnáziumi érettségit követően is ezt az utat választani. Az alanyi jogon járó ösztöndíj technikustanulók számára 7000 forint/hó, szakképzésben tanulóknak 14.000 Ft/hó. A választott szakmától függően a szakképzésben tanulók duális képzésben vesznek részt, ami teljesen gyakorlatalapú. Az új rendszer lényege, hogy az elméleti tudás nagyban kötődik a gyakorlathoz. További előnye ennek a rendszernek, hogy nem tanulói, hanem szakképzési munkaszerződést kötnek a foglalkoztatók a gyerekekkel, vagyis ez az időszak munkaviszonynak minősül, és sokkal szorosabb kötődést jelent a cégekhez, illetve a választott szakmához. A családnak is nagy segítség, hogy a tanulmányi idő alatt is jelentős ösztöndíjat, illetve munkabért kap a gyerek, és még fontosabb, hogy ott ismerkedhet meg a választott szakma alapjaival, ahol később munkavállalóként is számítanak rá.

A változásokról szólva megtudtuk, hogy a szakképző iskolákban megyeszerte profiltisztulás várható. Ez részben visszatérés a hagyományos szakmai arculathoz, például a szekszárdi vendéglátóipari-, a bonyhádi közgazdasági, vagy a Bezerédj kereskedelmi iskolák esetében, de újdonságokat is tartalmaz. Kuriózum a Bezerédj iskolában meghirdetett idegen nyelvű kereskedelmi technikus szak, illetve Pakson és Dombóváron választható orientációs évfolyamok.

A megváltozott szakképzési rendszer új pedagógiai módszereket követel meg, erre a nyár folyamán kezdik meg a felkészülést a pedagógusok. A módszertani megújulás mellett pedig korszerű környezet és infrastruktúra is szükséges. Az okostantermek, az iskolában alkalmazott 3D nyomtatás, virtuális rendszerhasználat, Festo-labor, nagyméretű digitális táblák éppúgy részei a fejlesztésnek, mint az egyszemélyes padok. A legfontosabb azonban a gondolkodás megváltoztatása, a szakképzéshez való másfajta hozzáállás és a képzési tartalom folyamatos modernizálása. Amiről a szakképzést jól ismerő szakember úgy fogalmazott: – Más elven működik ez az új rendszer, és azt tapasztalom, hogy minden szereplő részéről megvan erre az igény és kellő együttműködés.