MENÜ
2025. január 15.
Lóránt, Loránd

Szinte zajtalan az első e-utasszállító repülőgép

hvg.hu

800 km-t is lerepül egyszerre, szinte zaj nélkül – hamarosan felszállhat az első e-utasszállító repülőgép.

Négy elektromos hajtóművel van felszerelve a Heart Experimental 1. Az elektromos utasszállító repülőgép akkumulátor mellett turbógenerátorról is képes üzemelni.

 A fenntartható légi közlekedés ígéretével szállhat fel először a világ legnagyobb elektromos repülőgépének prototípusa, a Heart Experimental 1 (Heart X1). A svéd Heart Aerospace a jelenlegi tervek szerint 2025-ben teszteli először a gépet az Egyesült Államokban, a Plattsburgh nemzetközi repülőtéren.

A Heart X1 első repülése fontos lépés lesz a cég ES-30-as, 30 üléses hibrid-elektromos regionális utasszállító gépének fejlesztésében – írja az Interesting Engineering.

„Az elektromos kereskedelmi repülőgépek képesek lehetnek csökkenteni a légitársaságok működési költségeit, és remek lehetőséget biztosítanak a regionális légifolyosók helyreállítására” – mondja Anders Forslund, a cég társalapító-vezérigazgatója. Egyúttal megjegyzi: ez a helyi gazdaságot és turizmust is fellendítheti.

Az ES-30 egy hibrid-elektromos gép, ami a rövidebb utakat tisztán elektromos üzemmel tudja abszolválni, zéró károsanyag-kibocsátással. A hosszabb repülésekhez hibrid módba kapcsolható, turbógenerátorokkal bővítve a hatótávolságát. Ezek kerozinnal működnek.

A gépen négy elektromos, légcsavaros hajtómű van, melyek alapesetben akkumulátorokból nyerik az energiát. Egy 30 perces töltéssel, 30 utassal számolva 200 km a hatótáv tisztán elektromos üzemben, ami a generátorok utazómagasságban történő aktiválásával 400 km-re bővíthető – de ha csak 25 utas van a fedélzeten, akár 800 km-t is megtehet a gép.

Az elektromos repülő jóval csendesebb is a hagyományos társainál, és a teljes teljesítményük is azonnal rendelkezésre áll, így egy 1100 méteres kifutópálya is elég az elemelkedéshez. A teljes méretű változata 32 méteres szárnyfesztávolsággal bír majd.

A prototípust a kezdetekben még földi teszteknek vetik majd alá, a töltéstől a guruláson át sok egyéb rendszer próbájáig, hogy az első elemelkedés előtt validálják valamennyi rendszerét. Az első repülést egyébként 2025 első negyedévében szeretnék végrehajtani.