Tolnai Szent István Katolikus Gimnázium: önállóságból jeles
Dudai Gabriella tanárnő: „Alig várom, hogy újra megteljen az iskola üres aulája."
Közösségi szellem, támogató tanítás, kiváló felvételi eredmények. Egy kis gimnázium, ahol nemcsak érdemjegy alapján értékelik a tanítványokat, a Tolnai Szent István Katolikus Gimnáziumban jártunk a járványhelyzet idején, egy héttel az érettségi vizsgák megkezdése előtt. NOVOTHNÉ BÁN ERZSÉBET igazgatót faggattuk arról, mit jelent a jelenlegi járványhelyzet az iskola számára, milyen kihívást jelent a közelgő érettségi, és várható-e változás a következő tanévben.
– Végzőseink március 16-ig nagyjából befejezték a tananyagot, ismétlés, gyakorlás következett ezután. Miután kiderült, hogy az érettségi vizsgák szóbeli része elmarad, módosult a felkészülés, az írásbelire készülnek teljes erőbedobással. A többi évfolyam esetén is elmondható, hogy haladunk a tananyaggal, igyekszünk a gyerekek teherbíró-képességét figyelembe venni. A bevezetett digitális oktatás nagyobb terhet ró a tanulókra, az eddig nagyon vágyott önállóság a nyakukba szakadt. Nem könnyű ennek megfelelni, mégis jó látni, hogy a legtöbben igyekeznek lépést tartani, teljesíteni.
– Ebben az önállóságban, tehát együttműködőek a diákok?
– Igen, azt tapasztaljuk, hogy nem próbálnak kibújni a feladatok alól, igaz, hogy a kollégáim is kreatívak, ötletes feladatokat készítenek, több platformot használnak az oktatásban. A facebook mellett az úgynevezett classroom, illetve zoom alkalmazása lehetőséget teremt arra, hogy szóban is megbeszéljék a tananyagot, ezenkívül számonkérésre is alkalmas, biztatóak az eredmények. A legtöbb tanóra megtartható ebben a virtuális keretben, még osztályfőnöki óra is. A beszélgetések során azonban a leggyakrabban az hangzik el a gyerekek részéről, hogy a közösség, a személyes találkozás nagyon hiányzik számukra.
– A tanárok miként alkalmazkodtak ehhez az új helyzethez?
– Nekünk is tanulnunk kellett, ami önmagában jó dolog. Segítséget kértünk és kaptunk informatikában jártas kollégáktól, nagyon sokat segített a rendszergazdánk. „Digitális rajztáblákat”, dokumentumkamerákat, mikrofon-szetteket szerzett be számunkra, ami nagyban segíti a munkánkat. Voltak olyan diákok, akiknek nem volt otthon megfelelő gépük, számukra egy kis felújítással öreg gépeket hozott használható állapotba, és átadta ezeket a diákoknak. A járványhelyzet még inkább összekovácsolta a közösséget. A megbeszéléseket, értekezleteket is digitális eszközökkel tartjuk, érdemes átgondolni, hogy a jövőben is működhet a technikák egy része, megkönnyítheti a munkát.
– Nézzünk egy kicsit előre, mi várható szeptembertől?
– Hagyományosan hat- és négy évfolyamos osztályt indítunk a következő tanévben. Nagy az érdeklődés, a hatosztályosba már nem, de a négy évfolyamos osztályba még tudunk fogadni néhány jelentkezőt. Örülünk annak, hogy sokan nagyon jó tanulmányi eredménnyel érkeznek hozzánk, de legalább ilyen fontos számomra, hogy személyes családi vagy ismerősök által megosztott tapasztalatok alapján döntenek legtöbben a tolnai gimnázium mellett. A nagy érdeklődést látva szeretnénk a jövőben igazságosabb döntést hozni, ezért bevezetjük a felvételit iskolánkban is. Ehhez kapcsolódva ingyenes felvételi előkészítőt szervezünk magyar és matematika tárgyakból, és a felkészítésben talán digitális eszközöket is használunk, hogy senki ne kerüljön hátrányba.
– Milyen változásokra készülhetnek fel a tolnai gimnáziumba jelentkezők a 2021/22-es tanévtől?
– Két idegen nyelv közül (német vagy angol) választhatnak majd a tanulók, és szeretnénk humán és reál csoportbontást osztályon belül. Mivel a felsőfokú továbbtanulás feltétele a középfokú nyelvvizsga, ezért a diákok igénye szerint lehetőséget biztosítunk a felkészítésre. Újdonság lehet az anyanyelvi társalgás lehetősége, önkéntesek segítik majd az idegen nyelvi kommunikáció gyakorlását. Emellett az utolsó két évfolyamban a továbbtanuláshoz szükséges emelt szintű érettségire is felkészítjük a tanulókat, esélyt adva a sikeres felvételire.
– Az eredmények mindenképpen a gimnázium mellett szólnak. Ön szerint, egy kisgimnázium előnyei egyesíthetők a színvonalas képzés követelményével?
– Egy személyes élménnyel válaszolok. Tavaly a hatosztályos gimnázium első szülői értekezletén beszéltem arról, hogy akik nálunk érettségiznek, milyen lehetőségeik vannak, népszerű szakokra, nagyhírű egyetemekre is felvételt nyerhetnek. Ez éppen aznap történt, amikor az emelt szintű érettségik eredményét a gimnáziumnak már megküldték, a gyerekek csak egy nappal később értesültek róla. Példaként névtelenül említettem egy tanítványomat, aki az emelt szintű történelem írásbelin három esszét maximális pontszámmal, hibátlanul írt meg. Ez elképesztően nagy teljesítmény. A testvére ebben az osztályban nyert felvételt, így anyukája ott ült a padban, és egyszer csak azt vettem észre, hogy potyognak a könnyei.