A GKI szerint rosszul költi az állam a pénzt
Idén erős, jövőre már erősen lassuló gazdaági növekedéssel számol a GKI.
Az elemzőcég legújabb felmérése alapján az állam továbbra is ott hibázik, hogy keveset a költ az egészségügyi és oktatási bérekre, miközben példás költségvetési fegyelem mellett csökken az államadósság.
Élénk gazdasági növekedést követően jövőre komolyabb lassulással számol legújabb előrejelzésében a GKI Gazdaságkutató Zrt. Az elemzés szerint a magyar gazdaság a második negyedévben 4,9 százalékkal, a vártnál is sebesebben, az Európai Unióban a leggyorsabb ütemben bővült. A lassulás azonban, ha csak nagyon kis mértékben is, de elkezdődött az első negyedévi 5,3 százalékos dinamikához mérten.
Vértes András, a GKI vezetője szerint második félévben várhatóan markáns, 3,5 százalék körülire történő lassulásra van kilátás, ebben egyaránt szerepe lesz a külső környezet romlásának, az uniós támogatások csökkenő beruházás-serkentő hatásának és a hazai üzleti várakozások romló trendjének.
A GKI kutatása alapján pozitívum:
- Az államháztartási hiány idén a tervezett 1,8 százalékra, jövőre az előirányzott 1 százaléknál kisebb mértékben, 1,3 százalékra csökkenhet.
- A vállalati és lakossági hitelállomány dinamikusan emelkedik, de várhatóan már nem gyorsul tovább. A 90 napon túl késedelmes nemteljesítő hitelek aránya évek óta csökken, 2019 második negyedévének végén a vállalati hitelek 2,7 százaléka, a háztartásiak 6,3 százaléka esett bele ebbe kategóriába.
- Az év első hét hónapjában a költségvetési bevételek az előirányzatokhoz képest az előző évinél sokkal kedvezőbb arányban teljesültek. A kiadások viszont csak kissé voltak nagyobbak.
- Az államadósság 2020-ra végre lemehet 70 százalék alá, a GKI szerint GDP-arányosan 67 százalékra van kilátás.
Ami viszont negatívum, illetve kockázat, amivel számolni kell:
- A világgazdasági konjunktúra 2018-ban tetőzött. 2019-ben a korábban vártnál erőteljesebb lassulás várható, ami elsősorban a feldolgozóipart és a világkereskedelmet érinti.
- A magyar modell fő vonásai - így mindenekelőtt a valódi piaci verseny háttérbe szorítása, az elvileg kormánytól független intézmények és piaci szereplők egycentrumú, lojalitásalapú vezénylése, valamint az EU-tól való maximális függetlenedés közepette a "jogos járandóságnak" tekintett támogatások megszerzéséhez minimálisan szükséges egyensúlyi feltételek teljesítése - évek óta változatlanok.
- A második félévben a GKI lényegében minden ágazatban kisebb-nagyobb lassulásra számít, ami 2020-ban is folytatódni fog, különösen az elmúlt három évben szárnyaló építőiparban.
- Az államadósság csökkenése pedig lassú, a fő problémát a rossz bevételi és kiadási struktúra jelenti, ami akadályozza a piaci versenyt, növeli a társadalmi különbségeket.
- Ott erős az állam, ahol nem kellene, például a piac működését, az önkormányzati és intézményi autonómiát akadályozza a hierarchikus és terjeszkedő állami szervezeti rendszer, s ott gyenge, ahol erősnek kellene lennie, mint az egészségügy, vagy az oktatás.