A világ leghosszabb, 4600 méteres függőhídja
Az eredetileg 2017-ben tervezett híd építése 2,5 milliárd euróba került.
A Törökország ázsiai oldalán fekvő Lapseki és az európai oldalán fekvő Sütlüce város között legalább másfél órás kompútra számíthatnak a Dardanellák-szoroson keresztül az utazók. Egyes napokon, amikor a kompok különösen zsúfoltak, ez az út akár öt órát is igénybe vehet. A szoroson átívelő új függőhíd átadásának köszönhetően az utasok mindössze hat perc alatt kelhetnek át a szoroson. Az 1915 Çanakkale-hídnak nevezett – az első világháborúban itt vívott győztes csatára utalva – szerkezet a világ leghosszabb függőhídja – írja a Popular Science.
Amikor egy függőhíd hosszáról van szó, két fő számot kell szem előtt tartani: a híd teljes hosszát és a felfüggesztés leghosszabb fesztávolságát. Ebben az esetben a török híd teljes hossza 4600 méter. Az 1915 Çanakkale-híd megépítése előtt a világ leghosszabb fesztávolságú és teljes hosszúságú függőhídja a japán Akashi Kaikyo híd volt. A híd Honshu és Awaji szigeteit köti össze, teljes hossza valamivel kevesebb mint 4000 méter, a leghosszabb fesztávolsága pedig 2000 méter.
Az 1915 Çanakkale-híd nemcsak teljes hosszában, hanem a tornyok közötti 2023 méteres távval a leghosszabb fesztávolságban is felülmúlja az Akashi Kaikyo hidat. Ez a szám is azt hivatott jelezni, hogy 2023-ban Törökország 100 éves évfordulója lesz az Oszmán Birodalom felbomlása után.