Hogy kerülnek napelemek a vasúti sínekre?
Svájc első eltávolítható napelemes erőműve, amely vasúti vonalon kerül telepítésre.
A svájci Sun-ways startup egy 18 kW-os kísérleti napelemes rendszert tervez kiépíteni a svájci Neuchâtel kantonban egy 100 méter hosszú vasúti szakaszon a sínek között. Svájc Szövetségi Közlekedési Hivatala (FOT) engedélyt adott az ország első eltávolítható napelemes erőművének, amely vasúti vonalon kerül telepítésre. A projektet a Sun-ways fejleszti, és terveik szerint jövőre kezdik meg a rendszer kiépítését a 221-es vasútvonal 100 méteres szakaszán, amelyet a Neuchâtel kanton közlekedési vállalata, a transN üzemeltet. A kísérleti rendszer 48 panelből áll majd, amelyek egyenként 380 W teljesítményűek, összesen 18 kW kapacitással. A projekt költsége 621 800 euró (685 920 dollár), és az általa termelt energiát a helyi hálózatba fogják táplálni. A helyi áramszolgáltató Viteos és a vasúti elektromos telepítésekre szakosodott DG-Rail vállalat partnerei lesznek a Sun-waysnek a projekt megvalósításában.
A vállalat kifejtette, hogy a napelemeket kézzel vagy egy, a vasúti karbantartásra szakosodott Scheuchzer SA által tervezett speciális vasúti géppel lehet telepíteni, amely akár napi 1000 m² napelemet is képes felhelyezni. Emellett a napelempark eltávolítható, így lehetővé válik a karbantartási munkák elvégzése.
(Bővebben a tisztajovo.hu-n olvashatnak.)