MENÜ
2024. november 22.
Cecília

Légszennyezés: tízezer idő előtt halál, egymillió megbetegedés

hvg.hu

„Rengeteg az olyan a haláleset és megbetegedés, ami elkerülhető lenne."

A vizsgált 372 európai város közül Budapest 242., Pécs a 246., Veszprém a 254., Szeged a 274., Győr pedig a 295. helyen szerepel az Európai Környezetvédelmi Ügynökség (EEA) levegő tisztaságát, szennyezettségét vizsgáló jelentése szerint.

A hvg.hu írt arról, hogy a szervezet a városokat a legtisztábbtól a legszennyezettebbig rangsorolta annak alapján, hogy az elmúlt két naptári évben mekkora volt a finom részecskék (PM2,5) átlagos koncentrációja a levegőben. Azért a PM2,5-öt vette alapul, mert a leggyakrabban előforduló légszennyező anyagok közül ez a legkárosabb az egészségre,
A Levegő Munkacsoport közlése szerint Magyarországon például évente mintegy 10 ezer idő előtti halált és körülbelül egymillió megbetegedést idéz elő.
Az EEA jelentésében azért két évet vettek figyelembe, mert általában akkor a legsúlyosabb az egészségre gyakorolt hatás, ha az ember folyamatosan hosszabb időn keresztül kitett a szennyezettségnek.

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) 2021-ben frissítette a levegőminőségi ajánlásait, és a PM2,5 koncentrációjának egészségügyi határértékét évi átlagban köbméterenként 5 mikrogrammban állapította meg. Az európai uniós célérték jelenleg 25 mikrogramm.
„Rengeteg az olyan a haláleset és megbetegedés, ami elkerülhető lenne, ha a kormány és az önkormányzatok haladéktalanul meghoznák a szükséges intézkedéseket. Azért is érthetetlen a halogatás, mert számos olyan intézkedés lehetséges, amelyekkel rövid időn belül jelentősen csökkenthető a légszennyezettség” – állapította meg Szegő Judit, a Levegő Munkacsoport projektvezetője. A szakértő szerint idehaza gondot jelent például a lakossági tüzelés, melynek légszennyező formáját elsősorban széles körű felvilágosítással, a rászorulók fűtési támogatásával és a jogsértések elleni szigorú fellépéssel lehetne visszaszorítani. A közlekedés terén indokolt lenne alacsony kibocsátási övezetek létrehozása, 30 kilométer/órás zónák kialakítása, de a parkolási szabályok átalakítása is.
Az Európai Unióban már a vége felé jár a levegőminőségre vonatkozó szabályozás felülvizsgálata annak érdekében, hogy az uniós szabályozást közelítsék a WHO ajánlásaihoz.