Tam_Bau
MENÜ
2024. november 25.
Katalin
Síneken guruló dolgozószoba

Síneken guruló dolgozószoba

player.hu / Ujlaky István

Ez a kis stúdióépület leválik a házról, és félrevonul, ha a tulaj úgy akarja.

A kinetikus építészetben utazó Olson Kundig síneken guruló dolgozószobát tervezett egy washingtoni erdőben, igazi vasúti tárgyakkal, színekkel és anyagokkal.

A seattle-i Olson Kundig Architects előszeretettel alkalmazza a kinetikus építészetet, ahol különböző épületrészek mozognak, forognak, új funkciót kapnak. A műfaj gyöngyszeme a Maxon Studio a washingtoni Carnationben, egy erdős területen.

Egy meglévő, szintén az Olson Kundig által tervezett otthonhoz (Maxon House) csatolták a stúdiót a megrendelő, egy kreatívügynökség kérésére. Értelemszerűen a kétszintes stúdió lett a cég új irodája, ami egy négy és fél méteres sínen mozogva teljesen el is tud különülni a háztól.

Megtartották az eredeti otthon anyaghasználatát, de a vízszintes arányait függőleges elrendezésbe ültették át. Ez a kontraszt izgalmas összjátékot kezdeményez az eredeti házzal.

Mozgasd a csúszkát!

A sín utal a régió vasúti iparára, ami a helyszínen szó szerint kézzelfogható: az eredeti ház építésénél acélkábeleket és vasúti tüskéket találtak. A stúdió alsó szintje a fő munkaterület, beépített íróasztallal és számos tárolóval, polccal. Az egész fa-acél építészet remekül passzol az erdőhöz, ráadásul az acélfalra a kreatív feladatokhoz gyorsan cserélhető plakátok, jegyzetek, vizuális anyagok tehetők ki.

A felső szintre létrán lehet eljutni, a nehéz tárgyak felcipelését pedig egy kis függőlift segíti.
Fent inkább elmélyülésre, elmélkedésre alkalmas teret alakítottak ki, kicsit olyan, mint egy kilátópont, ahonnan békésen szemlélhetjük a tájat.



A stúdió több ipari tárgya utalás a vasúti múltra.

A stúdió mozgatását biztosító vezérlőpult korábban egy Burlington Northern mozdonyban szolgált; újrakábelezték és átalakították, így most azzal lehet elindítani és megállítani a házat.
Az ajtó színe megegyezik a Great Northern vonatok eredeti DuPont festékszínével, míg belső burkolatnak a vasúti kocsikban gyakran használt rétegelt lemezt választották. A nyomtáv ugyan jóval szélesebb a szabvány vasúti nyomtávnál, ellenben átvettek egy megoldást a japán Sinkanszentől: a sínpályába egy stabilizáló rudat építettek, ami megakadályozza a torony megbillenését egy esetleges földrengéskor.

(Fotók: Olson Kundig)