Világsztár modellek helyett névtelen női labdarúgók a Nike kampányában
„Nyilvánosságra kell hozni, hogy a nőknek mi mindennel kell megküzdeniük ahhoz, hogy focizhassanak."
A 2022-es Női labdarúgó-Európa-bajnokságra időzített reklámkampány olyan nőkre fókuszál, akiknek komoly akadályokat kellett leküzdeniük.
„Nyilvánosságra kell hozni, hogy a nőknek mi mindennel kell megküzdeniük ahhoz, hogy focizhassanak – jelentette ki a londoni divattervező, Martine Rose, aki az általa tervezett új edzőcipő reklámozásához ezúttal nem fényűző modelleket, hanem a női futball háttérben meghúzódó hőseit választotta. – Szerettem volna, ha az erről folyó párbeszéd bekerül a mainstream médiába is – mindig is érdekeltek a háttérben mozgó emberek, akik ennél többet érdemelnek.”
Mint ahogy a Guardian írja, a cipőt, amelynek megjelenését a női labdarúgó-Eb csütörtöki indulásához igazították, a Nike dobja piacra. Rose-nak ez már a második együttműködése a világmárkával. A dokumentarista stílusú fotókon, amelyeket a Nike szerdán tett közzé, olyan nők viselik az új edzőcipőt, akik fáradhatatlanul dolgoztak, hogy megváltoztassák a meglévő attitűdöket a sportban, vagy a rossz esélyeik ellenére is kitartottak.
A fényképeken szereplő nők közt megtalálható Hope Powell, Anglia első női és fekete menedzsere, Kat Craig, emberjogi ügyvéd, aki a szexuális visszaélések áldozatává vált focistákat képviseli, és tavaly segített az afganisztáni női focicsapat evakuálásában, valamint a Les Hijabeuses nevű szervezet megalapítói, Khartoum Dembelé és Founé Diawara, akik biztonságos közeget teremtettek a muszlim női focistáknak, miután Franciaországban a futballszövetség betiltotta a hidzsábot.
Rose a casting során döbbent rá, milyen sok focista nőnek kellett kihívásokkal szembenéznie, kompromisszumokat kötnie és komoly áldozatot hoznia, hogy focizhasson, a járvány pedig még rontott is a helyzeten. Sokuknak több munkát kell vállalnia, hogy támogassa a családját, miközben a gyereknevelés oroszlánrésze is rájuk marad. Ráadásul a női focisták még profi szinten is világszerte a töredékét keresik a férfi társaik fizetésének, sőt olyan is előfordul, hogy ingyen dolgoznak.
„És mégis – fogalmazott a divattervező – ezek a nők nem csak azért játszanak, mert személy szerint szeretik a sportot, ez soha nem csak önmagukról szól, hanem arról, hogy áttörjék az üvegplafont, és más nőket is felhúzzanak. Igazán ámulatba ejtő volt találkozni velük.”