A Google-keresés helyett valami új jön?
Az OpenAi egy olyan chatbotot fejlesztett, ami sokkal hatékonyabb, mint a Google keresője.
Paul Buchheit, a Gmail egyik megalkotója szerint az OpenAI által fejlesztett új chatbot, a ChatGPT egy-két éven belül komoly fejfájást okozhat a Google-nek: felboríthatja a cég üzleti modelljét, sőt még az internetes kereső találati oldala is megszűnhet miatta.
A ChatGPT-t nemrég tette nyilvánosan is elérhetővé az OpenAI. A mesterséges intelligencián alapuló szoftver meglepően jó, és rendkívül sokoldalúan felhasználható: amellett, hogy új stílusban tud prezentálni egy már meglévő szöveget, saját forráskódot is tud írni, az ember által írt kódban megkeresi és megtalálja a hibákat, sőt a chatboton belül egy másik chatbotot is képes szimulálni.
Ami igazán lenyűgözte Buchheitet, az az, hogy milyen jó minőségűek a kérdésekre adott válaszok, összehasonlítva a Google-től kapott keresési eredményekkel.
A chatbot az emberi visszajelzéseket az úgynevezett megerősítő tanulásra használja, így érve el, hogy képes egészen lenyűgöző módon feldolgozni a bemenő, természetes nyelvi információt – ahogy az a fenti videóban is látható – magyarázza az IFLScience. A modell ezt a visszajelzést használja arra, hogy javítsa a teljesítményét egy adott feladattal kapcsolatban.
Például ha a program azt a feladatot kapja, hogy az állatok képeit osztályozza, akkor visszajelzést kaphat abból, hogy egy adott kép osztályozására az ember azt mondja, hogy helyes vagy helytelen.
Érthető módon a rendszer annál jobb lesz, minél több visszajelzést kap. Márpedig azzal, hogy az OpenAI elérhetővé tette a ChatGPT-t, a visszajelzések száma drámai módon megugrik majd. A bot addig javítja magát, amíg el nem éri a megfelelő teljesítményt.
Az, hogy a ChatGPT ennyire jó eredményeket ad, és kiválóan el tud magyarázni egy eredményt, azt jelenti, hogy a Google keresője elavulttá válhat – ezzel pedig borulhat az üzleti modell is. Nagyjából úgy, ahogy a Google borította az Aranyoldalak üzleti modelljét.
Ha jelenleg elindítunk egy lekérdezést a Google keresőjében, akkor a találatok mellett a cégek fizetett hirdetéseit láthatjuk. A chatbot azonban nem ad ki olyan találatokat, amik nem pontosan a kérdésre válaszolnak, így sokkal hatékonyabbá teszi a keresést. A Google üzleti modelljét viszont épp ez kaszálja el.
Azt egyelőre nem tudni, hogy a ChatGPT milyen gyorsan fejlődik majd, és azt sem, hogy pontosan hogyan fogja azt alkalmazni az OpenAI. A potenciál mindenesetre bőven megvan benne, és ezzel a Google-nek is számolnia kell.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovat