Apad a Duna: gondot okoz a vízszint a szállításban
Az igazgatóság közölte: az alacsony vízszint a teherhajózás számára gondot jelent,
Most az őszi kisvizes időszakban vagyunk, az elmúlt évtizedek tapasztalataihoz képest mégsem számít extra mértékűnek a jelenlegi dunai vízállás – tudta meg a kemma.hu az Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóságtól (ÉDUVIZIG). A teherhajózás terén viszont problémát jelenthet.
Bár még messze vagyunk a 2018 októberi rekordtól, mégis folyamatosan csökken a Duna vízszintje: újra előbukkantak a zátonyok és szélesebbek lettek a parti sávok - írja a kemma.hu.
Az alacsony vízállás nem jelent problémát a lakossági ivóvízellátást biztosító Duna menti parti szűrésű kutaknál. A vízminőség nem romlik ilyenkor, sőt a vizek lehűlésével az algaszám lényegesen csökken és a vizek átlátszósága jelentősen javul. A csapadékhiány a karsztvízszintre hat kedvezőtlenül, ahol a visszapótlódás kisebb mértékű, mint a felhasználás. Emiatt egyes magasan fekvő források vízhozama csökkent vagy el is apadtak.
Az igazgatóság közölte: az alacsony vízszint a teherhajózás számára gondot jelent, mivel hajózási kisvízszint körüli tartományban – ez az esztergomi vízmércén az 58 cm-es vízálláskor következne be – a gázlós szakaszokon a hajók nem tudják a 2,5 méteres hajómerülési lehetőséghez tartozó száz százalékos kapacitásukat kihasználni, Az ÉDUVIZIG szerint ez olyan, mintha a 24 tonnás kamion csak 16 tonna rakománnyal közlekedne.
Bencsik Attila, a Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetségének elnöke szerint egy átlagos 1500-1800 tonnás hajónál már ez is 400-500 tonnával kevesebb szállítható árumennyiséget jelent. Az igazgatóság a magyar-szlovák Duna-szakasz víziút fenntartójaként a legmodernebb, úgynevezett multibeam mérési technológiával folyamatosan méri és a hydroinfo.hu oldalon közzéteszi, hogy hol találhatók a gázlók és a hajóút szűkületek.