Az új, környezetkímélő biodízelt mégsem vezetik be hazánkban
Sütőolajból állítják elő, de mehet bele például pálma és repceolaj is, sőt állati zsiradékok, vagyis vágóhídi zsírhulladék is.
Európa-szerte egyre nagyobb az érdeklődés a HVO100 típusú biodízelfajta iránt, mely Európa-szerte egyre nagyobb az érdeklődés a HVO100 típusú biodízelfajta iránt, melybiodízelfajta iránt, mely a hagyományos dízelhez képest már nem 60, hanem 90 százalékkal kevesebb szén-dioxid-kibocsátást ígér. A szállítmányozásban dolgozó magyar sofőrök is ismerik, és igénylik is, hogy a hazai kutakon kapható legyen, mert egyes nagy, nemzetközi megbízók már kikötik, hogy csak ilyen anyaggal hajtott kamionokkal hajlandók az árujukat szállíttatni. Sokáig úgy volt, hogy 2025-től itthon is kapható lesz, a jövő évi adócsomagban benn is voltak a törvénymódosítók, de mire a parlament elé kerültek, kiszedték azokat a csomagból.
Új termékkel bővülhetett volna 2025-től a Magyarországon kapható üzemanyagok sora, de a célegyenesben végül elkaszálta a tervet a kormány – tudta meg a HVG. A szóban forgó üzemanyag a HVO100, egy biodízelfajta, melynek a szélesebb körben ismert biodízeleknél jobb és jelentősen környezetkímélőbb tulajdonságai vannak. Európa-szerte kapható, de a személygépkocsi-vezetőknek még kevéssé ismert, tiszta formájában egyelőre leginkább a kamionokba tankolják – de az új személyautók is be tudják már fogadni.
A terméket a magyar kamionsofőrök is keresik, azt szeretnék, ha a HVO100-töltésért nem kellene mindig külföldre utazni. Lapunk információi szerint a magyar kormányban meg is volt a hajlandóság, hogy 2025-től bevezesse itthon is ezt a tisztább biodízelt, az ehhez szükséges jogi módosítások egy munkacsoportnak köszönhetően be is kerültek a 2025-ös adócsomagba, ahonnan azonban – a munkacsoportot is meglepve – közvetlenül azelőtt ki is kerültek, hogy a javaslat a parlament előtt landolt volna. Az adócsomagot végül abban, a HVO100-mentesített formában szavazták meg, ezért jövő év elején még biztosan nem indul meg az üzemanyag bevezetése a hazai piacra.
Mi az a HVO100?
A HVO a hydro treated vegetable oil rövidítése, hidrogénezett növényi olajat jelent, de egyezményes magyar neve még nincs. A 100 pedig azt jelenti, hogy 100 százalékban tiszta anyagról van szó – egyes országokban a hagyományos dízelbe kevert adalékanyagként kapható, ha például a keverék 25 százalékban tartalmaz HVO-t, akkor HVO25-ként jelölik. Teljesen tiszta formájában úgy néz ki, mint a víz, és a sűrűsége is olyan, mint a vízé.
Alapvetően használt sütőolajból állítják elő, de mehet bele például pálma és repceolaj is, sőt állati zsiradékok, vagyis vágóhídi zsírhulladék is. A teljes életciklusra számítva a gyártók szerint 90 százalékkal kevesebb szén-dioxidot bocsát ki, mint a hagyományos dízel, és így jócskán veri még a B100-as biodízelt is, ahol a spórolást 60 százalékban határozzák meg. A HVO ezen túl a fosszilis dízelhez képest 30 százalékkal kevesebb részecskét, 24 százalékkal kevesebb szén-monoxidot és 9 százalékkal kevesebb nitrogén-oxidot bocsát ki az égetése során. A gyártók magabiztosak: csak azért nem 100 százalékkal kevesebb szén-dioxid-kibocsátást írnak a fosszilis dízelhez képest, mert a HVO100-at kamionokkal szállítják ki a megrendelőknek, így annak van saját emissziója. Persze, ha a szállítókamion is HVO100-zal megy, akkor nincs.
Az üzemanyag azért is előnyösebb a hagyományos dízelhez képest, mert magasabb a cetánszáma (70 és 90 közötti, szemben a dízel 50-65-ös tartományával), vagyis nagyobb az égéshatékonyság, egyenletesebben és kisebb zajjal üzemel a motor. Rendre azt is kiemelik, hogy a HVO100 nem zselésedik vagy gyantásodik, mint egyes egyéb bioüzemanyagok, így adalékként repülőgép-üzemanyagként is használják. De elkezdték már használni a folyami hajózásban, sőt, az építőiparban is, ahol generátorokba töltik.
Mobil biodízelkút az USA-ban
A fuvarozók egy része még tart tőle, mivel ez is biodízel, mely korábbi, elterjedtebb verziói a panaszok szerint tönkre tehették a szűrőt, de a gyártók ígérete szerint a HVO100 semmi ilyesmit nem csinál, és simán tankolható a dízelmotoros járművekbe, anélkül, hogy bármiféle módosításra lenne szükség a motorban, illetve bármilyen arányban lehet keverni a dízellel, ha az kell. Ezt az üzemanyagot már az idei gyártású személyautók is befogadják, kamionokba pedig évek óta tankolják, de elsősorban a skandináv országokban.
(Bővebben a hvg.hu-n olvashatnak.)