Eltűnhet a turisták népszerű szuvenírje, a hűtőmágnes
A Kínából érkező mágnesek ára megháromszorozódott az utóbbi időben.
Egy amerikai állatkert boltjából már el is tűntek az ikonikus turisztikai ajándékoknak számító hűtőmágnesek.
A pandémia, az ukrajnai háború, illetve a logisztikai költségek emelkedése mellett a gazdaság radikális átalakulása is felelős a világkereskedelem változásaiért. Erre jó példa a mágnesek nemzetközi piaca – írja a piacesprofit.hu. Mint a cikkben olvasható, a világhírű nashville-i állatkert ajándékboltjában a turisták már nem tudnak hűtőmágnest venni.
Az egyik magyar forgalmazó tájékoztatása szerint már Magyarországon is megháromszorozódott a mágnes ára és már nem rendelnek hűtőmágnest, mindössze a raktárban van még egy kisebb tétel. Elemzők szerint a drágulásért alapvetően két ágazat a felelős: az autóipar és a telekommunikáció. Az elektromos autókhoz sok mágnesre van szükség, míg az okostelefonok átállítása az 5G technológiára jelenti a növekvő piaci igényeket.
Ezzel párhuzamosan a világkereskedelem legfontosabb résztvevőjének, Kínának például több iparága versenyképtelenné vált a magas energiaárak miatt. A kimagasló olaj-, gáz vagy szénárak a távol-keleti országnak heti 10 milliárd dolláros kárt okoznak. A világkereskedelem töretlen fejlődése a KSH adatai szerint 2018-ban érte el csúcsát. Azóta a globális ipari termelés stagnál, míg a világkereskedelemben csökkenő trend alakult ki – olvasható a cikkben.