Hidat vernek, újra egyesítik Horvátországot
Jól halad a Horvátország legdélebbi területeit az ország többi részével összekötő Pelješac híd építése.
A kínai kivitelező a tervek szerint fél év múlva összeköti a Mali Ston öböl két oldalát, közvetlen közúti kapcsolatot teremtve a kettéosztott ország két része között.
Horvátország területe nem képez egységet. Ahhoz, hogy eljussunk az adriai ország déli részén található Dubrovnikba és környékére, át kell haladnunk egy hét kilométeres útszakaszon, amely Bosznia-Hercegovinához tartozik. A két határellenőrzés nagyban megnehezíti, lassítja a Horvátország déli és északi része közötti személy- és áruforgalmat. Nyaranta óriási dugók alakulnak ki a határátkelőknél.
A 2404 méter hosszú, 55 méter magas híd projektje óriási költségeket feltételezett. A szomszédos állam tiltakozását figyelembe vették, s úgy határozták meg a híd magasságát, hogy alatta a legnagyobb hajók is elférjenek, ha horgonyt szeretnének vetni a neumi jachtkikötőben. A terv kivitelezését forráshiány miatt sokáig nem lehetett elkezdeni. Végül az Európai Unió is beszállt a horvát mércével gigaberuházásnak számító projekt finanszírozásába, így kezdődött el 2018-ban az építkezés. A kivitelezés pályázatát a kínai China Road and Bridge Corporation (CRBC) nyerte el. A társaság mintegy 2,1 milliárd kunáért (100,76 milliárd forintért) vállalta az építést, amelyet 85 százalékban az Európai Bizottság fedez, a fennmaradó részt pedig az állami költségvetésből finanszírozzák.
Nemrég jelentették, hogy október elején megszületik a fizikai kapcsolat az országrészek között, akkor csavarozzák össze az építmény utolsó darabjait, ezután következnek a végső simítások. A hídépítéssel párhuzamosan zajlanak a hozzá vezető útszakaszon a munkálatok, ám 2022 első fél événél előbb nem lesznek készen. Mindenesetre egy év múlva a horvát tengerpart legdélebbi csücskébe utazó turisták már a határellenőrzés nélkül juthatnak el Dubrovnikba – írta a Figyelő.