Közösségi e-rollerek Berlinben és Bécsben
Az egyre több közösségi e-roller egyaránt jelent új lehetőségeket és új kihívásokat a városok számára.
Ausztriában útmutatót dolgoztak ki városoknak a közösségi e-rollerek bevezetéséhez, Berlinben jól érthető, piktogramos szórólapokon magyarázzák a szabályokat a rendőrök. Budapesten pedig, ha leszorítja egy autó a rollerest, és jól meg is verik, akkor is ellene indul az eljárás, az autós ellen nem.
Az egyre több közösségi e-roller egyaránt jelent új lehetőségeket és új kihívásokat a városok számára. Ezért az Osztrák Városok Szövetsége és az AustriaTech útmutatót dolgozott ki nekik, hogy mi mindenre kell ügyelniük a szolgáltatás engedélyezésekor, illetve milyen lehetőségeik vannak a szabályozásra. A jogi és működési keretfeltételek ismerete mellett ugyanis annak biztosítása is fontos, hogy a felhasználók megfelelő módon vegyék igénybe ezt a mobilitási formát, írja hírlevelében Bécs Külképviseleti Irodája.
Bécs: kijelölt hely a kerékpársáv
Mivel Bécsben a szolgáltatás megjelenésekor a felhasználók még nem tudták, hogy pontosan hol és hogyan használhatják azt, illetve még nem voltak kidolgozva ennek jogi keretfeltételei, a városi közlekedésben hirtelen megjelent a közlekedők egy új kategóriája, akiknek saját szabályokra volt szükségük.
Ezek megalkotásakor az Osztrák Városok Szövetsége a biztonságot tartotta a legfőbb szempontnak, így sikerült elérnie, hogy az elektromos rollereket a közlekedésben a kerékpárokkal tekintsék egyenértékűnek, amit az osztrák KRESZ 2019. júniusi módosítása is rögzít. Ez azt jelenti, hogy elektromos rollerrel csak a bicikliúton, kerékpársávban vagy az úttesten lehet közlekedni, a járdán nem.
A városoknak kidolgozott útmutató arra is tartalmaz javaslatokat, hogy milyen eszközökkel lehet lerövidíteni a felhasználók tanulási folyamatát. Ezenkívül keretszerződés-minták, városok és szolgáltatók közötti akkreditációs megállapodások, megoldási javaslatok könnyítik meg a városok dolgát.
Kidolgozói szerint az útmutató egyszerre járul hozzá ahhoz, hogy a mobilitási újítások elterjedjenek, illetve a városok elérjék közlekedésfejlesztési céljaikat. Arra számítanak, hogy a közeljövőben a városok közlekedési vállalatai és a közösségi e-roller-szolgáltatók között szorosabb együttműködés jön létre.
Berlin: szabályozás, szórólapok
Berlini olvasónk a napokban írta: „Teljesen véletlenül megjelent egy darab papír a munkahelyem konyhájában, amiben a berlini rendőrség leírja, hogy hogyan szabad, illetve nem szabad e-rollerezni a városban." Mint hozzátette, nemrég lépett életbe az ezt szabályozó (helyi) törvény, ami egyébként nem sok változást hozott egyelőre: sokan a járdán mennek, rémisztgetve a gyanútlan járókelőket.
Budapest: bírságból ért a rolleres
Budapesten a fentiekkel szemben a hatóságok a tájékoztatás és szabályozás helyett a szigort választották – már ha egyáltalán eljutott hozzájuk egy-egy eset feljelentés útján. Nemrég írtunk arról, hogy két, a friss szolgáltatást tesztelő kollégánkat megbüntette a rendőrség, mert a járdán rollereztek, és most íme egy még durvább eset, amikor a közúton közlekedő rolleres olvasónkat leszorították, megverték, és a végén még ellene indított eljárást a hatóság:
Úttesten lévő kerékpárúton közlekedtem a forgalommal szemben (KRESZ tábla jelöl, hogy behajtani tilos kivéve kerékpár és az úttesten is felfestés van), amit egy autós zokon vett. Ezért leszorított, és amikor szóvá tettem, akkor úgy megütött, hogy eltört az arccsontom. Rendőrt hívtam... Ez súlyos testi sértés, bűncselekmény, feljelentést tettem. Erre olyan levél jött vissza, hogy a rendőrség rögtön engem büntet, a bűncselekményre még értesítés sem jött, csak a feljelentés van, egyelőre.
Mint írja, nem mellékesen céges és magánautója is van, de azért jár rollerrel, hogy csökkentse a menetidőt, a forgalmat a belvárosban.
Szerintem erre tökéletes eszköz, és ezt pártolni kéne, nem büntetni. Emellett van kerékpárom is, de öltönyben az már nem annyira praktikus és a kerékpárhajtástól mindig lever a víz, illetve a roller mérete miatt bárhová be tudom vinni, míg a kerékpárral ez nem megoldható – fejezte be levelét olvasónk.
Mint azt korábban megírtuk, a roller 300 W teljesítményig nem számít segédmotoros kerékpárnak (járműnek), felette igen, tehát jogosítvány, bukósisak kell hozzá, és a KRESZ is úgy vonatkozik rá, mint egy segédmotoros kerékpárra. Ha tehát a teljesítmény alacsonyabb, olvasónk jogosan használta a rollert a kerékpárúton, akár forgalommal szemben is, ha a tábla megengedi, ha magasabb, akkor nem. Járdán viszont sehol sem szabad rollerezni.