Már nem a vörösbor a kedvenc
A bor a francia kulturális örökség egyik alappillére. Viszont a trendek változnak.
Most Franciaországban sokkal kevesebb bort isznak, mint egy évtizeddel ezelőtt. A gallok egyik szimbóluma, a vörösbor, de ez iránt csökkent az érdeklődés a legnagyobb mértékben.
Az Amerikai Borszakértők Szövetsége (AAWE) rámutatott, hogy Franciaországban az elmúlt 50 évben a borfogyasztás mennyisége a felére csökkent, amelyet a Kantar kutatócég elemzői adatokkal támasztottak alá.
Az 1950-es években Franciaországban még az iskolásoknak is felszolgáltak bort a menzákon. Az interneten viszont manapság a Santé sobriété, azaz egészség józanság szlogen kering.
Bár Franciaország a világ harmadik legnagyobb bortermelője, a franciák évről évre egyre kevesebb bort isznak. Ez a tendencia különösen az ország fiatalabb generációjában figyelhető meg.
A Kantar-jelentés szerint a 18-35 évesek borfogyasztása az elmúlt tíz évben (2011 óta) hét százalékkal csökkent, míg a szélesebb - 50 év alatti - fogyasztói populációt figyelembe véve, hat százalékkal.
A vörösbortermelőknek különösen nagy gondot okoz a bor értékesítése a hazai piacon. A Kantar elemzése szerint a vörösborfogyasztás az elmúlt évtizedben 32 százalékkal csökkent Franciaországban.
A jelentés szerzői hozzáteszik, hogy a francia nyugdíjasok és idősek körében egészen más a helyzet. A vizsgált időszak alatt a borfogyasztás enyhén csökkent, csak egy százalékkal ebben a korosztályban. Itt még mindig nagyon erős a hagyománya annak, hogy különböző alkalmakra, beleértve a kevésbé kötelező alkalmakat is, bort isznak.
A jelentés szerzői azzal indokolják a fiatal franciák visszahúzódását a bortól, hogy őseikkel ellentétben ők a bort különlegesebb alkalmak kísérőjeként kezelik. A bort leginkább akkor isznak, amikor a barátaikkal étteremben vannak.
Az azonban bizonyos, hogy az idők során a bor elvesztette a mindennapi otthoni vacsorák kísérőjének státuszát.
Feltételezhető, hogy a kormány 2019-es társadalmi kampánya, amely napi legfeljebb két pohár bor fogyasztására szólít fel, és nem minden nap, szintén nem elhanyagolható hatással volt az alacsonyabb fogyasztásra. Emellett sok az egyedülálló szülő, és ez a helyzet gyakorlatilag kiszorítja a borivás lehetőségét otthon, különösen egyedül.
Mindazonáltal a franciák nem teljesen fordultak el a borfogyasztástól, a Nemzetközi Szőlészeti és Borászati Szervezet (OIV) friss jelentése szerint ugyanis egy átlagos francia évente 47 liter bort iszik. Csak a portugálok isznak többet.
A Kantar adatai szerint azonban a kedvelt borok "színprofilja" jelentősen megváltozott. A vörösborok helyett a franciák egyre inkább a fehér, a rozé és a pezsgő felé fordulnak. Ez elsősorban az étrendjük megváltozásának köszönhető.
Sok francia áttért a vegetariánizmusra és a vegánságra. A könnyedebb, kevésbé tanninos borok általában jobban illenek a húsmentes ételekhez.
Mindez azonban nem jelenti azt, hogy a franciák általában kevesebb alkoholt fogyasztanak. A bort az alacsony alkoholtartalmú italokkal helyettesítik a mindennapokban. Ez egy olyan tendencia, amely az elmúlt néhány évben egyre nagyobb lendületet vett Európában és világszerte.
A Kantar Group adatelemző és márkatanácsadó cég, amelynek székhelye Londonban található. 1992-ben alapították, és 100 országban körülbelül 30 000 alkalmazottja van, akik különböző kutatási tudományterületeken dolgoznak, beleértve a közösségi média monitorozását, a reklámok hatékonyságát, a fogyasztói és vásárlói magatartást.