Mundruczkó Kornél és Enyedi Ildikó új filmje Cannes-ban
Július 6. és 17. között rendezik meg idén a cannes-i filmfesztivált.
Két magyar film is szerepel a filmfesztivál idei programjában, Enyedi Ildikó A feleségem története című Füst Milán adaptációja a versenyprogramban, Mundruczó Kornél Evolúció című filmje pedig a premierek között.
Július 6. és 17. között rendezik meg idén a cannes-i filmfesztivált, miután a világ talán legnagyobb jelentőségű filmes rendezvénye 2020-ban a koronavírus-járvány miatt elmaradt.
A rendezvény körül jelen pillanatban még sok a kérdőjel, főleg Franciaország járványrendelkedései miatt. A jelen állás szerint a Nagy-Britanniából érkezőknek kötelező egy hét napos karantén, ami megnehezítheti az újságírók, filmesek, és más vendégek látogatásait.
A fesztivál ráadásul szerdán bejelentette, hogy azoknak a fesztiválozóknak, akiknek még nincsen meg a teljes immunitásuk (azaz az ő értelmezésük szerint még nem telt el két hét a második, vagy négy hét az első oltásuk után), egy negatív PCR- vagy antigén-tesztet kell felmutatniuk, ami nem lehet régebbi 48 óránál. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy azoknak a látogatóknak, akiknél nem volt meg a két oltás, vagy nem telt el az előírt idő, két naponta tesztelniük kell magukat. A fesztivál azt ígérte, hogy a vetítéseknek otthont adó központ közelében fel fognak állítani egy labort ennek érdekében.
2020-ban ugyan nem volt fesztivál, de bejelentették, hogy mik lettek volna azok a filmek, amiket vetítettek volna. Idén már korábban nyilvános lett, hogy szerepelni fog a programban Wes Anderson új filmje, a The French Dispatch, Leos Carax musicalje, az Annette, vagy Paul Verhoeven apácás thrillere, a Benedetta.
Ezzel az rendező hetedszer szerepel a fesztivál hivatalos programjában.
Az Evolúció egy háromgenerációs családtörténet, ami kísérleti narratív formában bomlik ki. A történet örökül kapott traumákról és azok feldolgozásának lehetőségeiről szól. A három nemzedék – Éva, Léna és Jónás – kapcsolatait átszövik a 20. század történelmi traumái, miközben minden vágyuk a gyógyulás útjára lépni.
Forgatókönyvét a rendező előző három alkotásához (Fehér isten, Jupiter holdja, Pieces of a Woman) hasonlóan ezúttal is Wéber Kata írja. A hazai és nemzetközi szereplőgárdával készülő film forgatása Magyarországon és Németországban zajlott. A Nemzeti Filmintézet 150 millió forintos gyártási támogatással járult hozzá a filmhez.
A film főszerepeiben Monori Lili, Láng Annamária, Goya Rego és Padmé Hamdemir láthatóak. A film operatőre a francia Yorick Le Saux (Kisasszonyok, Halhatatlan szeretők), a vágó Jancsó Dávid, a látványtervező Varga Judit „Csuti”, zeneszerzője pedig Dascha Dauenhauer.
A produkció a német Match Factory Productions és a hazai Proton Cinema koprodukciójában készült, a ZDF-ARTE és a Proton Színház közreműködésével, a Mitteldeutsche Medienförderung, a Film- und Medienstiftung NRW, a German Federal Filmfund és a Nemzeti Filmintézet és a magyarországi adókedvezmény támogatásával.
A tervek szerint a film Magyarországon ősszel kerül bemutatásra. Mundruczó Kornél és Wéber Kata előző filmjét, a Pieces Of The Womant a Netflixen lehetett látni, a főszereplőt, Vanessa Kirbyt jelölték Golden Globe-ra és Oscar-díjra is a szerepért. A Pieces Of A Womanról itt írtunk.
A fesztiválon fog szintén bemutatkozni, de már a versenyprogramban Enyedi Ildikó új filmje, A feleségem története. Az Arany Medve-díjas és Oscar-jelölt Testről és lélekről rendezője, Enyedi Ildikó új filmje, A feleségem története Füst Milán több mint 20 nyelvre lefordított, irodalmi Nobel-díjra felterjesztett azonos című regénye alapján készült.
A feleségem történeté-ben Störr kapitányt a holland Gijs Naber, feleségét, Lizzyt a James Bond-, Mission: Impossible-filmekből és a cannes-i Arany Pálmás Adéle életéből ismert Léa Seydoux alakítja. Fontos szerepben látható továbbá Louis Garrel (Álmodozók), Josef Hader (Stefan Zweig – Búcsú Európától) Ulrich Matthes (A bukás – Hitler utolsó napjai), Udo Samel (Babilon Berlin), Jasmina Trinca (Fortunata), Sergio Rubini olasz színész, valamint Funtek Sándor és Hajduk Károly.
A film rendezője, Enyedi Ildikó a Nemzeti Filmintézet sajtóközleménye szerint elmondta: „Nagy boldogság volt ezek után a fura, dermedt, elzárt hónapok után körbehívni a vezető munkatársakat a hírrel, bár legszívesebben felhívtam volna mindenkit. Sok friss munka lesz most a filmmel – egy rendezőnek hajtós időszak egy film elindulása. Ezek között a feladatok között kiemelt helyen szerepel egy igazi, erős magyar szinkron elkészítése, amit Báthory Orsi kiváló szinkronrendezővel közösen készítünk, ”old school„ műgonddal és szeretettel. Reményeink szerint a film eredeti és szinkronizált változatban egyaránt elérhető lesz a mozikban. Ha nemzetközi történetet is írt Füst Milán, egy igazi párizsi nő és egy hollandus hajóskapitány egymást tépő szerelmét, mégiscsak magyarul írta.”
A film forgatókönyvét Enyedi Ildikó írta, az operatőr Rév Marcell, a vágó Szalai Károly, a látványtervező Láng Imola, a jelmeztervező Flesch Andrea, a VFX Supervisor Klingl Béla, a zeneszerző Balázs Ádám.
A feleségem története idén ősszel kerül a hazai mozikba a Mozinet forgalmazásában. Enyedi előző filmje a Testről és lélekről című dráma volt, ami 2017-ben a berlini filmfesztivál fődíját nyerte meg.
A 2021-es cannes-i filmfesztivál filmjei:
UN CERTAIN REGARD
„After Yang,” Kogonada
„Blue Bayou,” Justin Chon
„Bonne Mère,” Hafsia Herzi
„Commitment Hasan,” Hasan Semih
„Freda,” Gessica Généus
„Delo,” Alexey German Jr.
„The Innocents,” Eskil Vogt
„Lamb,” Valdimar Jóhansson
„Moneyboys,” B.C Yi
„Noche de Fuego,” Tatiana Huezo
„Un Monde,” Laura Wandel
VERSENYPROGRAMON KÍVÜL
„Aline, the Voice of Love,” Valerie Lemercier
„Babi Yar. Context,” Sergei Loznitsa
„Bac Nord,” Cédric Jimenez
„Emergency Declaration,” Han Jae-Rim
„De son vivant,” Emmanuelle Bercot
„Stillwater,” Tom McCarthy
„The Velvet Underground,” Todd Haynes
ÉJFÉLI VETÍTÉS
„Bloody Oranges,” Jean-Christophe Meurisse
KÜLÖNLEGES VETÍTÉS
„Black Notebooks,” Shlomi Elkabetz
„H6,” Yé Yé
„Jane by Charlotte,” Charlotte Gainsbourg
„JFK: Through the Looking Glass,” Oliver Stone
„O Marinheiro das Montanhas,” Karim Aïnouz
CANNES PREMIERE
„Cow,” Andrea Arnold
„Tromperie,” Arnaud Desplechin
„Evolution”, Mundruczó Kornél
„Hold Me Tight,” Mathieu Almaric
„In Front of Your Face,” Hong Sang-soo
„Love Songs for Tough Guys,” Samuel Benchetrit
„Mothering Sunday,” Eva Husson
VERSENYFILMEK
„A feleségem története”, Enyedi Ildikó
„Ha’berech,” Nadav Lapid
„Benedetta,” Paul Verhoeven
„Bergman Island,” Mia Hansen-Løve
„Casablanca Beats,” Nabil Ayouch
„Compartment No. 6 OR Hytti Nro 6,” Juho Kuosmanen
„Drive My Car,” Ryûsuke Hamaguchi
„Tout s’est bien passé,” Francois Ozon
„A Hero,” Asghar Farhadi
„La fracture,” Catherine Corsini
„Lingui,” Mahamat-Saleh Haroun
„Memoria,” Apichatpong Weerasethakul
„Nitram,” Justin Kurzel
„Les Olympiades,” Jacques Audiard
„Par un Demi Clair Matin,” Bruno Dumont
„Petrov’s Flu,” Kirill Serebrennikov
„Red Rocket,” Sean Baker
„Les Intranquilles,” Joachim Lafosse
„The French Dispatch” (Wes Anderson)
„Tre Piani,” Nanni Moretti
„Titane,” Julia Ducournau
„Julie (en 12 Chapitres),” Joachim Trier
(A cikkben korábban azt írtuk, hogy az Evolution a versenyprogramban fog szerepelni, miközben valójában a Cannes Premiere nevű szekcióban lesz.)
Vágólapra másolva
#FILMEK
#CANNES
#CANNES-I FILMFESZTIVÁL