Nem könyörületből vásárolnak – egy jó működő társadalmi vállalkozás
Mélyszegénységben élő roma nők kekszeit keresik a piacra járók.
Bár a mindennapok során gyakran nem így gondolunk rá, a munka korántsem csak az anyagiak szempontjából lényeges. Keretet ad a napnak, ideális esetben biztosítja a hasznosság és a hovatartozás érzését, valamint a szociális kapcsolatok kialakításában is segít. Hogy ez mennyire igaz, arról leginkább azok tudnának mesélni, akiknél egyáltalán nem magától értetődő az, hogy utat találnak a munka világába, még akkor sem, ha egyébként szeretnének.
Itthon is számos alapítvány, nonprofit szervezet tűzte zászlajára a megváltozott munkaképességű, illetve mélyszegénységben élő emberek foglalkoztatását, és szerencsére az is elmondható, hogy a társadalmi ügyek melletti kiállás a magánszemélyeknek is egyre fontosabb. Hogyan támogathatja a fogyasztó a különféle okokból hátrányos helyzetű személyek integrációját? Például úgy, hogy az általuk előállított termékek közül válogat. Ehhez viszont arra van szükség, hogy azok a produktumok valóban minőséget képviseljenek - ez a hazai Fruit of Care társadalmi vállalkozás célkitűzése is. Mottójuk: az ajándék, amivel kétszer adsz. Hogy megtudjuk, mit is jelent mindez, az alapítóval, Jakab Áronnal beszélgettünk.
Ne könyörületből vásároljanak
A Fruit of Care társadalmi vállalkozás 2010-ben indult, ám a története régebbre, körülbelül tíz évvel korábbra nyúlik vissza. Jakab Áron a MOME (korábban Magyar Iparművészeti Egyetem) textilszakának elvégzése után Moholy-Nagy László formatervezési ösztöndíjat nyert egy olyan projekttel, amelynek keretén belül értelmi fogyatékos embereket foglalkoztató kézműves műhelynél végzett termékfejlesztést. Az elgondolás az volt, hogy a meglévő technikákkal a megváltozott munkaképességű dolgozók piacképes termékeket tudjanak előállítani.
A hároméves ösztöndíj alatt kapcsolatba került több, értelmi fogyatékos munkavállalót foglalkoztató civil szervezettel, egyesülettel, amelyek, bár régóta működnek, kevéssé láthatók a fogyasztók számára. Mint Áron elmondta, ennek oka olykor az, hogy a jó szándék ugyan adott, viszont a vállalkozásfejlesztési ismeret hiányzik, hiszen nem ezen van a fókusz. Sok szervezetet a témában érintett szülők, családok alapítottak, méghozzá azért, hogy a sérült gyermek számára legyen egy hely, ahol napközben (vagy akár életvitelszerűen) tartózkodhat, illetve egy tevékenység, amellyel nap mint nap foglalkozhat.
A Fruit of Care az ország számos pontján működő, hátrányos helyzetű munkavállalókkal dolgozó szervezetekkel áll kapcsolatban, az általuk készített kézműves, főleg gasztronómiai csemegékből állít össze csomagokat, és ezeket értékesíti, elsősorban, de nem kizárólag a cégeket, hanem a szociális kérdések iránt érzékeny magánszemélyeket is célozva velük. Az évek során a koncepció is formálódott, ma már nincsenek a kínálatukban saját fejlesztésű termékek, ugyanakkor a kiemelt társadalmi ügyek köre bővült. Az értelmi fogyatékos dolgozók mellett előtérbe került a mélyszegénységben élők, kisebbségek, hátrányos helyzetű településeken működő szervezetek kérdése, valamint a nők szerepének megerősítése is.
Víziójuk annak a gondolatnak az elterjesztése, hogy az ajándékozás kettős gesztus is lehet, létezik az ajándék, amivel kétszer adunk, hiszen egy társadalmilag fontos ügy mellé állunk, és cserébe olyan terméket kapunk, amelyben a megajándékozott is örömét leli. A célkitűzésük a segítő szándék mellett, hogy
NE KÖNYÖRÜLETBŐL VÁSÁROLJANAK AZ EMBEREK ILYEN TERMÉKEKET, HANEM AZÉRT, MERT AZOK JÓ MINŐSÉGŰEK.
Éppen ezért jól megválogatják a beszállítóikat. A legtöbb egyesület, akikkel együtt dolgoznak, hosszú évek alatt fejlesztett, tökéletesített portékákat kínál, ilyen például a szekszárdi Kék Madár Alapítvány vagy az Alsópetényen működő Rózsavilág. Sokuknak jelent nagy segítséget, hogy nem nekik kell egyesével értékesíteniük az elkészült produktumokat.
Eltűnik az előítélet
Áron szerint a minőség az előítéletek lebontásában is segít. Vallja, hogy valódi integrációt a hiteles, de minőségi termékekkel lehet elérni. Ezt támasztja alá a Monoron működő Elfogadás Sütöde sikere is, ami a Máltai Szeretetszolgálat projektje.
Meghatározó találkozásom volt, amikor felkerestem a monori Elfogadás Sütödét. Monor Budapesthez közel fekvő település, megdöbbentő volt látni, hogy ott is van egy roma szegregátum. A sütödében saját recept alapján süteményeket, kekszeket készítenek a roma hölgyek, a finomságokat pedig a monori piacon is árulják. Jolika vezető karakter ott, mesélt róla, hogy milyen nehéz volt neki az elején megtapasztalnia azt, hogy amikor a piacon árult, előítéletekkel fordultak felé az emberek. Ez az előítélet viszont idővel a piacra járók körében teljesen leépült, olyannyira, hogy ki tudtak alakítani egy ügyfélkört, aki kifejezetten az ő kekszeiket keresi. Ez azért is jó, mert az élelmiszer egy különösen bizalmi dolog, ha ott van egy ilyen pozitív kapcsolat, élmény, az a beilleszkedés szempontjából mindenképp fontos.
EZEK A TALÁLKOZÁSOK AZT AZ ÉLMÉNYT IS JELENTIK A SZÁMOMRA, HOGY NAGYON KÜLÖNBÖZŐEK VAGYUNK, DE VALAHOL MÉGIS NAGYON HASONLÓK.
Az Elfogadás Sütöde a konkrét anyagi segítségen túl megbecsülést, a beilleszkedés lehetőségét és reményt is jelent az ott dolgozóknak. A rendszeres elfoglaltság rendkívül értékes a hátrányos helyzetű munkavállalók számára. Áron kiemeli ilyen szempontból a Balmazújvárosban működő Angyalliget Közhasznú Alapítványt is, ahol az autizmusspektrum-zavarral élő felnőttek többek között nemezvirágokat készítenek, ami örömteli elmélyülést kínáló kihívás a számukra.
A nők a közös metszet
A Fruit of Care profiljában egyre nagyobb hangsúlyhoz jut a női munkavállalók kérdése. A nők a családok, kisközösségek működtetésében komoly szerepet töltenek be, és a szociális szférában, a társadalmi vállalkozásokban is jellemző a többségük. A vállalkozás által képviselt ügyek közös metszetét is a nők jelentik.- A nők szerepének erősítését nagyon fontos dolognak tartom. Érdekes, hogy a termék-előállítóink nagy része hátrányos helyzetű nő. Kutatások is alátámasztják, hogy nagyon gyakori, hogy a különböző hátrányok összeadódnak. A társadalom számára lényeges, hogy képes-e felismerni és támogatni azt, hogy a nők értéket hoznak létre.
Ebben a szellemben, a Romani Designnal kollaborálva tervezték meg közös Fruit of Care x Romani Design boxukat, amely a nőnap apropóján a női vállalkozók szerepének erősítésére hívja fel a figyelmet, illetve a hátrányos helyzetű emberek munkaintegrációját is segíti. A klasszikus roma stílusjegyekkel díszített dobozban egy Romani Design csomagolókendő mellett többféle finomság is helyet kapott, többek között levendulakeksz Monorról, sós karamellel töltött bonbon a szekszárdi Kék Madár Alapítványtól, valamint nemezrózsa Balmazújvárosból.