Pornónak nézte a Facebook a Willendorfi vénuszt
Az osztrák főváros turisztikai hivatala meztelen alakokat ábrázoló műalkotásokat osztott meg.
Az összes nagy közösségi platform, a Facebooktól az Instagramon át a TikTokig, figyelmeztetésben részesítette az osztrák főváros turisztikai hivatalát, miután meztelen alakokat ábrázoló műalkotásokat osztottak meg. A szervezet váratlan helyen találta meg a megoldást a problémára.
Az NBC News-on olvastunk arról, hogy Bécsnek már hivatalos OnlyFans oldala is van, miután Schiele vagy Modigliani alkotásai túl provokatívak a közösségi oldalaknak. De nem csak a modern művek szúrják a moderátorok szemét: három éve az egyik legismertebb korai termékenységi szobor, a több mint húszezer éves Willendorfi vénusz akadt fenn a Facebook szűrőin. Az osztrákok szerint ezek a platformok megismétlik azt, amit a cenzorok egy évszázaddal ezelőtt, miközben Bécs mindig azoknak az otthona volt, akik feszegették annak a határait, hogy mi legyen elfogadható a társadalomban és a művészetben.
A közösségi média kiemelten fontos eszköz a múzeumok számára, különösen a világjárvány miatti korlátozások alatt, mondta a Bécsi Turisztikai Hivatal szóvivője, Helena Hartlauer az NBC-nek. Így pláne kellemetlen, hogy az Albertina és a Leopold múzeum is több figyelmeztetést, illetve felfüggesztést kapott, sőt, előbbit kitiltották a TikTokról.
"Egy algoritmus mondja meg, hogy mit oké látni és mit nem. A kulturális örökségünket ne ez határozza meg." - tette hozzá a szóvivő. Az OnlyFans-en közel sem ilyen szigorúak a szabályok: a lezárások alatt rengeteg szexmunkás vándorolt erre a platformra, hogy a személyes együttlét tilalma miatt itt keressen pénzt. A bécsiek dicsérik a szolgáltatás nyitottságát, de fontos hozzátenni, hogy egy ideig úgy tűnt, hogy ez az oldal is száműzi a meztelenséget, és kiebrudalja azokat a pornósokat, akik ismertté és sikeressé tették. Egy hét után azonban olyan nyomással találkoztak, hogy végül meggondolták magukat.
Természetesen nem a bécsi az első eset, amikor a gyakran túlterhelt és alulfizetett moderátorok túl szigorúan értelmezik a platformok nem mindig könnyen alkalmazható szabályait. 2016-ban például a vietnámi háború egyik legismertebb alkotását, a Napalmlányt kellett visszakörnyörögni a Facebookra. Egy német reklámügynökség ugyanekkor mellrák-önellenőrző kampányt készített az oldalon, fedetlen keblű nők fotóival, amelyekről tudták, hogy rövidesen a cenzorok törlik azokat. "Ellenőrizd, mielőtt eltávolítják" - üzenték akciójukkal. A Bécsi Turisztikai Hivatal szóvivője szerint számukra egyszerre fontos, hogy több látogatót vonzzanak a városba, és hogy elkezdjenek egy párbeszédet a művészet modern cenzúrázásáról.