MENÜ
2024. november 22.
Cecília
Társigazgatói feladatokat tölt be egy chatbot

Társigazgatói feladatokat tölt be egy chatbot

.pcwplus.hu/Csák Benedek

Az Abigail Bailey nevű digitális entitás tanácsaival segíti analóg kollégáját.

Hosszú volt az út Descartes és Pascal elméleti fejtegetéseitől a mesterséges intelligencia újfajta felhasználási módjáig, de az biztos, hogy ezzel egy olyan lépést tett meg a technológia a fejlődés irányába, amire már nagyon régóta készült. Mire bekövetkezett a várva várt fejlődés, már egy sor konkrét ötlettel, igénnyel várták az érdekeltek. Míg ezek nagyobb része még egy-két évtizeddel ezelőtt a sci-fi kategóriába tartozott, addig vannak teljesen hétköznapi dolgok is, amire használjuk az innovációt.

Pillanatok alatt utasítások alapján rajzoltathatunk vele, kesztyűbáb módjára bármit eljátszathatunk "Tom Hanks"-szel vagy alkothatunk egy új üdítőitalt.

Egy brit bentlakásos magániskolában, ahol egy kisebb vagyon a tandíj, egy AI-vezérelt chatbotot tettek meg az intézmény vezetőjének. Természetesen nem egyedül gyakorolja majd a vezetői jogokat, elvégre van már a Cottesmore iskolának egy hús-vér vezetője, Tom Rogerson. Ő a jövőben sem szándékozik lemondani pozíciójáról az AI-igazgató javára, csak hasznosnak ítéli meg a tanácsának, meglátásának kikérését, hogy döntéseinél olyan szempontokat is figyelembe vehessen, amikre magától nem gondolna.

Rogerson nyilatkozatában elmondta, hogy főként olyan döntések meghozatalában szeretne az Abigail Bailey névre keresztelt digitális igazgatónő tanácsaira hagyatkozni, amiben az ő tudása hézagos, nem elégséges a megalapozott döntés meghozatalához. Példának az ADHD-s diákokkal kapcsolatos speciális bánásmód szükségét hozza fel, amivel kapcsolatban a chatbotnak sokkal részletesebb információk állnak rendelkezésére.

Nem ez az egyetlen felhasználása az AI-nak, amelyet az iskolában alkalmaznak: a Cottesmore minden 4-13 év közötti diáknak saját chatbotot biztosít. A kezdeti eredmények biztatóak ugyan, de a technológia kezdetleges jellege még egy darabig biztos okoz némi fejfájást a felhasználóknak.

A közelmúltban például egy texasi professzor egy egész évfolyamot buktatott meg a tantárgyából, mert az általa használt ChatGPT saját írásaként azonosította az összes leadott munkát. Egy ilyen eredmény nehéz döntés elé állítja a felhasználót, hiszen ismertek azok az esetek, amikor a technológia tévedett hasonló esetben. Van, aki emiatt már most áttért más, nehezebben kijátszható számonkérési formák alkalmazására, de van, aki a technológia tökéletesedésére vár. Ezzel csak annyi a probléma, hogy ha a platformok tökéletesednek, feltehetőleg az AI-érintettséget is nehezebb lesz majd kiszúrni.