2024 – a bűvős 2000 kilométer, repkedő milliárdok
2021-ben már kilométerenként 3,33 milliárd forint volt az építési költség.
Lassan megvalósul az 1950-es években lefektetett tervben elhatározott kilométerszám, és bárhonnan nézzük, tényleg gigantikus vállalkozás volt a hazai autópályák építése. Gigantikus, és drága, míg az említett M3-as kilométere még 60 millió forintba került, addig 2021-ben már kilométerenként 3,33 milliárd forint volt az építési költség, a Zalaegerszeg-Balatonszentgyörgy közötti kétszer két sávos szakaszon pedig már 13,1 milliárd forint a becsült összeg.
A rendszerváltásig 340 km-ig jutott az autópálya-hálózat hossza, az ezredfordulóra pedig – az M1-es, az M3-as, az M5-ös és az M7-es fejlesztéseivel elérte az 555 km-t. 2004-es európai uniós csatlakozás miatt megnőtt igényeknek, valamint az azzal megnyílt plusz forrásoknak köszönhetően pörgött fel igazán, mára már 2000 km közelében járunk.
Ami nagyjából megfelel az 1959-es tervezet hosszának, így a korabeli szakértőknek ezt a dátumot kellett volna megadni, a 2020-as éveket a 2000 km eléréséhez. Igaz akkor még erre az időszakra inkább repülő autókat, atomhajtású szerkezeteket képzeltek el a jövőkutatók. Továbbra is hiányzik az M0-s teljes körgyűrűvé való fejlesztése, illetve annak tehermentesítésére alkalmas a Székesfehérvártól Kecskeméten át a keleti országrészbe futó M8-as megépítése. Ezekre talán nem kell hetven évet várni.