40 éves Škodával a Dakaron
A szaúdi dűnék között nem egyszerű a cseheknek.
Ondřej Klymčiw (pilóta) és Petr Vlček (navigátor) is versenyzett már a Dakaron, de a 2021-es versenyre motor helyett egy Škoda 130LR-rel neveztek.
A Dakar Classic egy új, kimondottan a 2000 előtt készült versenyautóknak szánt kategória, ami a fő versenyszámmal egy időben, de alternatív útvonalon folyt a 2021-es Dakar-ralin. A versenyzés módja is eltér a megszokottól: míg a normál Dakaron (és a ralikon általában) modern versenytechnikával próbálnak a lehető leggyorsabban célba érni, a Classicon a cél az, hogy a távot a megadott szintidőhöz minél közelebb teljesítsék. A késés és a sietség tehát ugyanúgy hibapontot ér, a végén pedig az győz, aki a legkevesebb pontot gyűjti össze. Az angol és francia nyelvű szabályzatot itt találod.
Az eredeti 130LR a 80-as évek közepén készült a B-csoportos rali-szabályoknak megfelelően. 130 lóerő mozgatta a 720 kilós kasztnit, így anno 220 km/h-ra is képes volt. Az első nagy sikert a 32. Akropolisz-ralin aratta vele a Ladislav Křeček – Bořivoj Motl kettős, a kategóriagyőzelem mellett az összesített 13. helyet érték el. A 2021-es Dakaron versenyző, 206-os rajtszámot viselő Škoda persze nem teljesen eredeti, a modern biztonsági előírásoknak megfelelően lett megépítve. Az alumínium hengerfej, az eredetihez képest nagyobb, 1390 cm³-re fúrt blokk, a robusztusabb főtengely, a külön olajhűtés és az új Weber-porlasztók bár jóval többre is képesek lennének, a tartósság miatt továbbra is 130 körüli lóerőt küldenek a két hátsó kerékre.
A szaúdi dűnék között persze nem egyszerű a cseheknek, a klasszikus versenytársak között találunk legendaszámba menő Porsche SC-t, Range Rovereket és a Dakaron mindig erős Pajerót is (az összes indulót itt találod). A Klymciw Racing a 7. szakaszig jól tartotta magát, de műszaki gondok miatt az ötödik helyről visszaestek a mezőny végére, a célban aztán tizenkilencedikek lettek.