A gyorsan változó technológiai környezet eredménye a VW döntése
Kihúzta a szőnyeget beszállítói lába alól a Volkswagen.
Mindössze néhány nappal a március 15-i Power Day előtt a Volkswagen azt közölte az LG Energy Solutions és az SK Innovation akkumulátorbeszállítóival, hogy következő generációs elektromos autóinak nagy részében egy számukra idegen akkumulátortechnológiára fog áttérni.
Bennfentesek beszámolója szerint a döntés sokként érte a két koreai beszállítót, amik úgynevezett zacskós akkumulátorcellák szállítására szerződtek a német autógyártóval.
A VW a Power Day (Energianap) eseményén számos részletet osztott meg elektromobilitási terveiről, többek között azt is, hogy 2023-ra ki fog fejleszteni egy új, prizmatikus akkumulátorcellát. Az OEM nem túl távoli váltása rossz hír a két koreai partnerének, amik több milliárd dollárt fektettek zacskós cellák gyártásába Európában, az Egyesült Államokban és Ázsiában.
A Volkswagen döntése nagyobb jelentőséggel bír, mint ahogy az elsőre látszik, ugyanis rávilágít arra, hogy a gyorsan változó technológiai környezet miatt a korábban stabilnak vélt beszállítói kapcsolatokban is rövid időn belül gyökeres változás állhat be.
Thomas Schmall, a Volkswagen technológiai igazgatója korábban azt közölte, hogy a vállalat 2025 után megjelenő elektromos autóinak nyolcvan százalékában prizmatikus cellákat fognak használni. A fennmaradó húsz százalékról nem tett említést.
Schmall szerint a beszállítóknak nem okozna különösebb nehézséget az átállás, elemzők azonban úgy vélik, hogy az időben és pénzben is jelentős gyárátalakításokat tenne szükségessé.
Az SK Innovation 2018-ban állapodott meg a VW-nel zacskós cellák szállításáról, amit még nem kezdett el. A vállalat jelenleg nem tervezi prizmatikus cellák gyártását. Az egyelőre nem ismert, hogy a prizmatikus cellákat elektronikai eszközökhöz készítő LG autókhoz is fog-e később ilyen egységeket gyártani.
Nem volt párbeszéd
A VW nem csupán váratlanul hozta meg döntését a technológiaváltásról, hanem egyoldalúan is. Rendszerint az autógyártók konzultálnak főbb beszállítóikkal, mielőtt áttérnének egy másik technológiára. A VW azonban nem így tett, és mikor az LG egy magas beosztású tisztviselőjét Németországba akarta küldeni egyeztetés céljából, nem fogadta el annak ajánlatát – osztották meg a nevük elhallgatását kérő nyilatkozók a Reuters-szel.
A VW döntéseihez hozzájárulhatott az LG és az SK Innovation között húzódó jogi vita is, ami veszélyezteti a német autógyártó akkumulátorellátását az Egyesült Államokban. A VW 2020 elején arra figyelmeztette a két beszállítót, hogy vitájuk eredményeként a kínai riválisaik kerülhetnek előnyösebb pozícióba.
A VW technológiaváltásának egyértelműen a kínai beszállítók a nyertesei. Az OEM már szerződést kötött a CATL akkumulátorgyártóval, továbbá megállapodásra készül a Wanxiang A123, a Guoxuan High-tech és más vállalatokkal is.