MENÜ
2024. november 22.
Cecília
A praktikus és vagány mini terepjáró visszatért

A praktikus és vagány mini terepjáró visszatért

hvg.hu

A karakteres kis japán terepjáró új generációja csak rövid ideig volt kapható nálunk.

Aaztán a furcsa európai szabályozás ellehetetlenítette az életét. Most azonban visszatért hozzánk, igaz két üléssel kevesebbel és jelentősen drágábban.

A Suzuki 1970-ben dobta piacra a legkisebb terepjárók között hadrendbe állított Jimnyt, melyből 1981-ben mutatkozott be a második generációs változat, és amelynek 1998-ban érkezett harmadik generációját a közelmúltban váltotta a negyedik generáció.

Az általunk a korábban alaposan letesztelt aktuális Jimny 2019 tavaszán bukkant fel Magyarországon, amikor is a GL felszereltségi szintű, 5 fokozatú kéziváltós példányok 5,4 millió forintos bruttó alapáron kellették magukat.

 A Jimny hazai és egyben európai pályafutása azonban a vártnál gyorsabban, már 2020-ban véget ért, ugyanis a szigorodó európai károsanyag-kibocsátási normák keresztbe tettek az egyetlen 1,5 literes szívó benzinmotoros kivitelben gyártott típusnak.

Az aktuális szabályozás szerint ugyanis a kicsi, könnyű és nem túl erős Jimny károsabb, mint azok a nála kétszer nagyobb és nehezebb luxus divatterepjárók, melyek sok száz lóerős teljesítménye mellé polgárpukkasztó zöld rendszám jár.

Most azonban ismét kapható Magyarországon Jimny, a divatos mini terepjáró kishaszonjárműként tért vissza a magyar Suzuki kereskedésekbe. A Japánban gyártott apróság kétüléses, raktér elválasztó rácsos kivitele nettó 5,5 millió forintos, bruttó 7 millió forintos kedvezményes áron kelleti magát.

A régi-új Jimnyt Etyeken és környékén tettük próbára, ahol a kis japánt nemcsak aszfalton, hanem földúton, murvás terepen és mély sárban is meghajtottuk. Talán mondanunk sem kell, hogy a messze nem bütykös terepgumis tesztautó is vigyorogva tette a dolgát: a sofőr tudása, illetve bátorsága sokkal hamarabb fogy el, mint amire a Jimny ténylegesen képes.

Az alaphelyzetben kétkerék-hajtású kisautón csak ritkán kellett összkerék-hajtást kapcsolni, a felezőre pedig egyáltalán nem volt szükség a teszt során.

A vezetőülésben a 180 centiméternél magasabbak számára kevesebb a hely, mint korábban, ugyanis a rács miatt nem lehet annyira hátratolni az ülést, illetve nem lehet olyan mértékben megdönteni a háttámlát.

Ezt leszámítva azonban semmi különbség nem fedezhető fel az első sorban, hátulról pedig ugyebár hiányoznak az ülések.

Az oldalra nyíló hátsó ajtót feltárva egy 863 literes sík padlós, jól pakolható, praktikus és egyszerűen tisztítható rakteret találunk.

Összehasonlításképp, a személyautó kivitel alaphelyzetben mindössze 85 literes csomagteret kínált, mely a hátsó ülések variálásával 377-830 literre volt bővíthető.

Az 1090 kilogramm alaptömegű terepjáró maximális megengedett össztömege 1435 kilogramm. Az 1,5 literes 4 hengeres szívó benzinmotor változatlanul 100 lóerős teljesítményű és 130 Nm nyomatékú, ami a tipikus felhasználási környezeteket ismerve elegendőnek mondható.

A típust egyetlen ötfokozatú kéziváltós kivitelben forgalmazzák, a négyfokozatú automataváltó távozott a kínálatból.

Felszereltségi szintből is egyetlen egy érhető el, a Jimny 1.5 5MT AllGrip Pro LCV lényegében ugyanazt kínálja, mint a korábbi személyautó kivitel GL alapmodellje. A vásárlóknak tehát csak annyi a dolguk, hogy kiválasztják a színt és leadják a rendelést. Ha szerencséjük van, néhány héten belül át is vehető a raktáron lévő autó, ha nincs, akkor várni kell néhány hónapot a következő szállítmányra.

A kishaszonjármű besorolású Jimnyben többek közt halogén fényszóró, manuális klíma, két hangszóró, tempomat, ülésfűtés és lejtmenet-vezérlő található. A metál, illetve gyöngyház fényezés felára bruttó 150 ezer forint, a kéttónusú kivitelért bruttó 220 ezer forintot kérnek el.

Normál differenciálzár nincs, az LSD-re keresztelt elektromos diffi a kerekek fékezgetésével segíti a szorult helyzetbe került sofőrt. Ha már itt tartunk, tárcsaféket csak elöl találunk, hátul dobfékek lassítják az elöl-hátul merevtengelyeses, tekercsrugós autót.

A fékrendszer hatékonyságára nem nagyon lehet panaszunk, ebben az autó mindössze 1,1 tonnás tömege is komoly szerepet játszik.

A WLTP-szabvány szerinti átlagfogyasztás 7,7 liter 100 kilométerenként, nekünk 9,1 literre jött ki a 80 százalékban terepes, autót egyáltalán nem kímélő tesztkör átlaga. Az üzemanyagtartály 40 literes, a 195/80 R15-ös gumikon gördülő Jimny végsebessége 145 km/h.

A Suzuki Jimny tehát kicsit átalakulva ugyan, de itt van, visszatért. Az ára sajnos alaposan felment, de ezen vélhetően kevesen lepődnek meg, főleg annak ismeretében, hogy a személyautó kivitel egyes példányait mostanság már 10 millió forinton áron hirdetik a használtautó piacon.

Viszonyításképp, az eggyel nagyobb méretkategóriában versenyző lágyhibrid Suzuki Vitara 5,7 millió forinttól indul, az összkerekes kivitel alapára pedig 6,8 millió forint.