A rejtélyes harmincharmadik fog
Bizonyos, hogy a 33. fog nem Michelangelo agyszüleménye volt.
Nem is kell magyarázni, elég csupán végignézni kifejező, mozgalmas és érzelmes alakjain, azonnal érteni Michelangelo Buonarroti művészi nagyszerűségét.
E nagyszerűség tette lehetővé azt is, hogy a 15-16. századi reneszánsz mester alig észrevehető, rejtélyes részletet csempésszen munkáiba: egy 33. fogat, melyet a felső metszőfogak előtt ábrázolt.A 33. fog rejtélyeAz apró jellegzetesség csak keveseknek tűnik szembe, mégis fontos jelentőséggel bírhat: Marco Bussagli, olasz művészettörténész és Michelangelo-specialista ugyanis észrevette, hogy a 33. fog, bár rendre visszatérő tulajdonság a művész alkotásain, nem jelenik meg minden alakjánál. Adódott a kérdés, mi dönthette el, melyik figurát egészítette ki a plusz egy foggal, és egyáltalán honnan származhatott az ötlete?
Bárhonnan is származott az ötlet, Bussagli szerint, aki könyvet is írt a témában, Michelangelo csakis nyomós indokkal törhette meg az emberi test harmóniáját egy ötödik metszőfoggal.Mit képviselhetett Michelangelo művein az ötödik metszőfog?A kereszténységben a meziodens az erőszak, az állatiasság és a testi vágy jelképe, és Bussagli szerint ez szinkronban van azzal a felfedezhető szabályszerűséggel, hogy Michelangelo rendre negatív, örök kárhozatra ítélt alakokat ábrázolt ötödik metszőfoggal. Szibilla és Jónás esetében mindeközben arra utalhat az ötödik metszőfog jelenléte, hogy ők még a megváltó Krisztus előtti időkben éltek.
Krisztus ötödik metszőfogaA művész egyik legjelentősebb alkotására, a Pietára nézve egy pillanatra mégis bizonytalanná válhat az iménti levezetés. Bussagli ugyanis rámutat, hogy Michelangelo szemlátomást ötödik metszőfoggal alkotta meg a Mária karjaiban fekvő, elhunyt Jézust is.A művészettörténész három különböző magyarázatot vesz sorra, melyből kettőt meg is cáfol. Az első az, hogy Michelangelo tévedett. Erre csekély az esély, hiszen igen jártas volt az anatómiában, ráadásul visszatérő jellegzetességről van szó, ami aligha jelenik meg véletlen. A másik, hogy a művész gonosznak tarthatta Krisztust, ami ugyancsak kizárt, hiszen mélyen vallásos volt.
Bussagli a harmadik magyarázatot tartja legvalószínűbbnek, azaz hogy a művész ily módon ábrázolta, hogy Jézus megváltotta a bűnös világot, vagyis magára vette az emberiség bűneit, amikor keresztre feszíttetett.A művészettörténész teóriája elgondolkodtató, ám az is az, hogy a reneszánsz mester milyen különleges utat talált a bűnösség megjelenítésére. Bár számos művész témájaként szolgáltak negatív alakok, Michelangelo az ötödik metszőfoggal egyedülálló és különleges szimbólumot választott a művészetében.Egy rejtőzködő érdekességMichelangelo Ádámot és Évát nem almafa mellett állva festette le, hanem fügefa mellett. Okkal tett így.