Autómárkanevek elnyomott népcsoportokról
Quechua – nehéz úgy elmenni Magyarországon kirándulni, hogy ne fussunk bele egy Quechua termékbe.
A 10 milliósra becsült kecsua népcsoport az Andok országaiban, főleg Bolíviában, Ecuadorban és Peruban él. A kecsuák számos, szerencsétlenebb sorsú őslakos népcsoporttal szemben legalább nagy számban maradtak fenn, ám brutálisan el voltak nyomva a spanyolok kegyetlen gyarmati rendszere alatt. A gyarmati elnyomásból fakadóan a mai napig kirívó a vagyoni egyenlőtlenség Dél-Amerikában, és ennek leginkább a kecsuák és más őslakos törzsek a kárvallottjai.
Jeep Cherokee – a cseroki a legnagyobb észak-amerikai indián népcsoport, amelynek nagyjából 300 ezer tagja van. A XIX. században az egész törzset többször erőszakkal telepítették át. Az amerikai őslakosok a mai napig jelentősen szegényebbek az átlag amerikainál, a háztartások medián jövedelme az országos érték kétharmada körül van.
Nissan Qashqai – a kaskái egy török nyelvű, nagyjából hárommilliós, Iránban élő népcsoport. A hagyományosan nomád kaskáikat többször próbálták erőszakkal letelepíteni, az állam elvette földjeik egy részét, a hatvanas-hetvenes években számos módon korlátozták életüket.
Volkswagen Touareg – a tuareg a Szaharában és a Száhel-övezetben, főleg Maliban élő berber népcsoport, létszámukat szintén három millióra becsülik. A francia gyarmatosítók alárendeltjeiként éltek a XX. század első felében, fokozatosan kobozták el földjeiket. Miután Mali függetlenné vált, brutálisan elnyomta a félnomád népcsoportot, ami a mai napig nem szűnt meg.
Az őslakos népcsoportokról bevallottan egy idealizált, leegyszerűsített, sztereotip kép alapján neveznek el egy márkát. A Nissan például azzal magyarázta a Qashqai elnevezést, hogy a kaskáik megtestesítik az ősi nomád szellemet, amely jól csatolható a SUV-ba belelátott kecsességhez, szabadsághoz, határok feszegetéséhez. A Volkswagen pedig azért választotta a Touareg nevet, mert a luxus SUV szerintük ugyanúgy erős és alkalmazkodó, mint az afrikai népcsoport. Az évszázadokon át elnyomott népcsoportok leginkább a vállalatóriások martketingosztályain válnak kalandvágyó, határokat feszegető héroszokká.