Az idei év legizgalmasabb SUV-jai
Új crossoverekkel és terepjárókkal találkozhatunk a márkakereskedésekben 2024-ben.
Immár harmadszor jelent meg a Vezess Katalógus, és ahogy a korábbi évjáratokban, ebben is részletes áttekintést igyekszünk nyújtani a világ autógyártásáról, a 2024 során újonnan megvásárolható típusokról. Az európai piac mellett természetesen nemzetközi kitekintést is adunk olvasóinknak, kiemelt figyelmet fordítva azokra a vadonatúj típusokra, amelyeket 2024-ben vásárolhatnak meg először az érdeklődők.
BMW X2
Vadonatúj koncepciót követ a BMW X2 második generációja: hátul jelentősen megnyújtották, hogy terepkupés jelleget kapjon, és markánsan eltérjen az X1-estől, amellyel műszaki alapjain osztozik. Az új generációs dizájnnál is fontosabb az elektromos hajtáslánc opciója. A két villanymotoros, összkerékhajtású iX2 xDrive30 erősebb ugyan, mint a hagyományos X2 M35i xDrive sportverzió (313 v. 300 LE), ám az utóbbi jobban gyorsul (5,4 v. 5,6 mp 0-100 km/órára), és a végsebessége is nagyobb (180 helyett 250 km/óra.)
Hyundai Santa Fe
Szögletes formatervvel, H betűt formázó lámpatestekkel, gigantikus méretű, pihenőteraszként megálmodott csomagtartóval érkezik a vadonatúj Santa Fe. A második sorba különálló ülések is kérhetők, méghozzá motoros állítással és változtatható dőlésszögű ülőlappal (ilyen még soha nem volt.) A kesztyűtartóban UV-fényes sterilizáló rekeszt találunk, digitális a belső tükör, az indítókulcs telefonnal helyettesíthető. Európában csak full hibrid és plug-in hibrid hajtáslánccal lesz kapható 2024 első félévétől.
Mini Countryman
Hiába idézi elődje karakterét, a Countryman harmadik kiadása sokkal nagyobb, ugyanakkor jóval áramvonalasabb is lett. Négy markánsan eltérő hangvételű kivitelben (köztük a nagyon sportos megjelenésű John Cooper Works verzióban) lesz elérhető, a hátsó ülések variálhatósága és helykínálata fokozott kényelmet ígér. Valóságos technológiai szenzáció a 24 centiméteres átmérőjű, kerek OLED érintőképernyő, de a műszerfalra színeket, mintákat, fotókat rávetítő projektor sem mindennapi megoldás. Motorból lesz elektromos, benzines és dízel, kérhető összkerékhajtás és sportfutómű, a gyártásnál pedig sok-sok újrahasznosított anyagot alkalmaznak.
Škoda Kodiaq
Az ismerős formavilágot nagyobb méretben, rendkívül áramvonalasan, és persze modern stíluselemek – pl. LED-betétes hűtőmaszk – alkalmazásával vette át a második generációs Škoda Kodiaq. A vezetői környezet letisztult és ergonomikus, újdonság a head-up kijelző, bőséges a férőhely, és a márka védjegyének számító praktikus megoldásokból is rengeteget találunk. A csomagtartó alaphelyzetben több mint 900 literes, a hajtásláncok kínálata dízel- és benzinmotorok mellett egy plug-in hibridet is tartalmaz. Kézi sebességváltó egyáltalán nem kérhető.
Toyota Land Cruiser
A „nagy Land Cruiser” után több mint két évvel bemutatkozott az Európában relevánsabb Prado-széria utódja, a Land Cruiser 250. Az új generációs TNGA-F platformra épülő modell olyan újdonságokkal erősít, mint az elektromos szervokormány (ami egy sor fejlett vezetőtámogató funkció bevezetését tette lehetővé), vagy a Toyotánál még soha nem alkalmazott, aktív (oldható) első kanyarstabilizátor. A terepjárást támogató elektronikus rendszereket továbbfejlesztették. Az öt- vagy hétülésesként elérhető modell Észak-Amerikában hibrid hajtásláncot kapott, ám Európában egyetlen motorral: a 2,8-as dízellel lesz elérhető (és igen, a Hiluxban debütált 48V-os mild hibrid rendszert is megkapja, de csak 2025-től.) Különlegesség, hogy kerek és szögletes fényszórókat egyaránt terveztek hozzá; az előbbieket azonban elvileg csak a limitált darabszámú bevezető széria kapja meg.
Volkswagen Tiguan
Stílusában és méreteiben egyaránt alig változott a Tiguan, de a műszaki alapok vadonatújak, ezért mindent jobban csinál (új, és két teljesítményszinten kapható a plug-in hibrid, van mild hibrid, valamint hagyományos benzin- és dízelmotoros kivitel is; továbbfejlesztették az adaptív lengéscsillapítást), illetve vadonatúj technológiákat is hoz, a mátrix LED fényszóróktól kezdve a digitális vezetői környezetig, a sokoldalú vezetőtámogató arzenáltól a programozható (!) ülésklímáig. A Tiguan 2024 első negyedévében érkezik.