Eldőlt: brutális drágulás jön a magyar autópályákon
Mennyivel drágulhat a magyarországi autópályahasználat.
A kormány tavalyi döntése értelmében az e-matricák és e-útdíjak mértékét a megelőző év augusztusi, KSH által közreadott éves bázisú infláció alapján kell meghatározni, 10 forintra kerekítve. Korábban az inflációs előrejelzések alapján kiszámoltuk, mennyivel drágulhat a magyarországi autópályahasználat. A napokban megjelent augusztusi inflációs adatok alapján itt a jövő évi autópályadíj-táblázat.
Tavaly augusztusban a KSH által mért augusztusi éves infláció mértéke 4,9% volt, így lett többek között a korábbi 5 ezer forint/éves megyei matrica ára 5450 forint. A 2022-es augusztusi fogyasztói árindex publikálása csütörtök reggel megtörtént, így kiderült, hogy a KSH adatai szerint az infláció jelenleg 15,6 százalék.
A JOGSZABÁLY SZERINT EZ PEDIG AZT JELENTI, HOGY ENNYIVEL NŐNEK MAJD AZ ÚTDÍJAK 2023 ELSŐ NAPJÁTÓL KEZDVE.
Rogán Antal autópálya-koncesszióval kapcsolatos korábbi kijelentéséből kiderül, hogy a személyautóktól származó matricabevételek nem képezik a koncessziós díj részét, vagyis azok továbbra is a magyar államkasszába folynak be.
Az útdíjak az augusztus infláció alapján a következőképp alakulnak majd:
Fontos továbbá azt is megjegyezni, hogy a fogyasztói díjak drágulásán felül, az autópályadíjak ilyen mértékű emelkedése a jövőben kihathat a fuvarozók költségeire, ezzel pedig a
MATRICAÁR-VÁLTOZÁS KÖZVETVE ÉS KÖZVETLENÜL IS EMELNI FOGJA A MAGYAR INFLÁCIÓT.