Ellátja a funkcióját, Spanyolországban mégis modernizálnák ezt a megoldást
A KRESZ szerint kötelező tartozék az autóban a jó öreg elakadásjelző háromszög.
A fényvisszaverő felülettel ellátott, messziről jól látható vészjelzésnek életmentő szerepe lehet, ha lerobbanunk. Elvi alkalmazása során a lerobbant jármű mögött legalább 100-150 méterrel kell elhelyezni. Ez nem minden útszakaszra igaz: a háromszög alkalmazását csak lakott területen kívül, az úttesten vagy a leállósávon veszteglő autósok számára kötelezi a KRESZ.
Tehát ha sikerül egy P betűvel jelölt részre lehúzódni, vagy teljesen elhagyjuk az úttestet, akkor már nem kötelező, de nem is árt a kihelyezés. Felállítása egyszerű, 1 perc alatt kényelmesen összerakható. A háromszög felső sarkát kell összeakasztani, majd a fémlábakat kihajtani, hogy megtámassza a háromszöget.
Autópályán viszont, rossz látási viszonyok között lesétálni azt a pár száz métert sem túl biztonságos. A lerobbanások esetére szóló tanácsok sorában mindig ott van, hogy ne tartózkodjunk a leállósávban sem, amint lehet, álljunk a szalagkorlát túloldalára.
Ebből a megfontolásból változtattak szabályt Spanyolországban, ahol már lehet alternatívát használni. 2021 óta a háromszög kihelyezése helyett szabályos a V16-os vészvillogó alkalmazása. Ezek a narancssárga fénnyel villogó jelzőfények 360 fokban világítanak, és mágnessel rögzülnek az autó tetejére. Így kiszállás nélkül, a lerobbanás után azonnal van a megszokott, irányjelzőkkel működtetett vészvillogó mellett egy pluszinformáció a többi közlekedőnek.
A spanyolok annyira elszántak a kérdésben, hogy 2026-ra ezt a megoldást tennék kötelezővé, és elbúcsúznak a régi elakadásjelző háromszögtől. Arról nincs információ, hogy más EU-s országok is követnék a spanyolok példáját, de ha náluk beválik a vészvillogók alkalmazása, akkor észszerű lehet a váltás máshol is.
Ugyanakkor az elakadásjelző háromszög egyszerűségével nem vetekedhet a vészfény. Lehet, hogy gyalogolni kell vele száz métert, de itt nincs elektronika, nincs elem, nincs meglepetés, ez az eszköz mindig működik, és kész a használatra.
Spanyolországban most az átmenet éveiben mindkét eszközt szabad használni, sőt ezt akár nálunk is megtehetjük. A KRESZ ugyanis engedélyezi az ilyen lámpák használatát vészhelyzet esetén. “Az úttesten levő elromlott járművet az elakadást jelző háromszögön kívül meg szabad jelölni mindkét oldali első és hátsó irányjelzőjének egyidejű működtetésével vagy villogó narancssárga fényjelzést adó elakadást jelző lámpával.”