Ezután, ha nem jelez, nem áll meg a vonat
A vonatok csak akkor állnak meg, ha van fel- vagy leszállásó utas és a szándékot időben jelezték.
Újabb dunántúli vasútvonalakon kell előre jelezni a leszállási szándékot olyan megállóhelyeken, amelyeknél jellemzően egyes időszakokban nincs fel- vagy leszálló utas - közölte a MÁV.
A május közepe óta a Gyékényes–Pécs vasútvonal nyolc, valamint a Nagykanizsa–Zalaszentiván vonalszakasz pötrétei megállóhelyén szerzett tapasztalatok alapján szeptember 13-tól a Kaposvár–Fonyód, a Sárbogárd–Bátaszék és a Bátaszék–Baja–Kiskunhalas, a Szentlőrinc–Sellye, a Pécs–Villány–Magyarbóly és a Villány–Mohács vonal egyes megállóhelyei előtt is előre jelezni kell a leszállási szándékot.
A közlemény szerint az utasforgalmi szempontból szükségtelen megállások kiiktatásával várhatóan pontosabbak lesznek a vonatok és üzemanyagot takarít meg a vasúttársaság. Ez olyan megállóhelyeket érint, amelyeknél jellemzően egyes időszakokban nincs fel- vagy leszálló utas.
Szeptember 13-ától:
a Kaposvár–Fonyód vonalon Kapostüskevár, Várda, Somogyjád, Pamuk, Somogyvár, Öreglak, Tatárvár és Pusztaberény;
a Sárbogárd–Bátaszék vonalon Tengelic, Fácánkert és Őcsény;
a Bátaszék–Baja–Kiskunhalas vonalon Alsónyék;
a Szentlőrinc–Sellye vonalon Királyegyháza-Rigópuszta, Gyöngyfa-Magyarmecske, Sumony, Okorág-Kárászpuszta és Kákics;
a Pécs–Villány–Magyarbóly vonalon Pécsudvard, Szőkéd, Kistótfalu, Vokány, Palkonya és Villánykövesd;
a Villány–Mohács vonalon pedig Márok, Bóly, Nagynyárád és Középmező megállóhelyen a személyszállító vonatok csak abban az esetben állnak meg, ha van felszálló utas vagy a leszállási szándékot időben jelezték.
Az ezeken a vonalalakon közlekedő alacsonypadlós Desiro motorvonatok leszállásjelzésre is alkalmasak. A leszállásjelző nyomógombok az ajtólapok belső oldalán, a visszajelző lámpák az utastérben elhelyezett mennyezeti kijelzőkön találhatók. A vonatok a feltételes megállóhelyeken minden esetben megállnak, amennyiben a peronon vonatra várakozó személy tartózkodik - hangsúlyozza a vasúttársaság..
Olyan esetben is, amikor a mozdonyvezető nem tudja kétséget kizáróan megállapítani, hogy nincs le- vagy felszállni szándékozó utas, ha a szerelvényen a leszállásjelző berendezés meghibásodik vagy olyan vonat közlekedik, amire nincs telepítve.
A feltételes megállás bevezetésével egy-egy – fel- vagy leszálló utas hiányában – kihagyott megállóhellyel menetidő takarítható meg, így jobban tudják tartani a menetrendet a vonatok. A bevezetést követően javul az energiahatékonyság, azaz csökken a gázolajfogyasztás is, mert álló helyzetből kevesebbszer kell újraindulni és felgyorsulni a vonatokkal - áll a közleményben.
A feltételes megállások bevezetéséről az érintett megállóhelyeken és járatokon tájékoztató táblákkal, hirdetményekkel, valamint a vonatokon, azok útvonalának állomásain hangos utastájékoztatással is felhívják a közlekedők figyelmét. A vasúttársaság arra kéri az utasokat, hogy a megállóhelyekre érkezés előtt időben jelezzék a leszállási szándékukat, illetve a peronokon olyan helyre álljanak, hogy a mozdonyvezető távolról is láthassa a felszállni szándékozókat.
vasút
közlekedés
máv
máv_start