Festékkel hűthetjük az autókat
A Nissan tavaly novemberben kezdte meg 12 hónapos megvalósíthatósági kísérletét.
A festéket a Radi-Cool-lal közösen fejlesztették ki, és a festék egy metaanyagot tartalmaz, egy olyan szintetikus kompozit anyagot, amelynek struktúrái olyan tulajdonságokat mutatnak, amelyek a természetben általában nem fordulnak elő. A metaanyag két mikroszerkezetű részecskét használ, amelyek reagálnak a fényre. Az egyik részecske visszaveri a napfényben lévő közeli infravörös sugarakat, amik a hagyományos festék gyantájában jellemzően molekuláris szintű rezgéseket okoznának, amelyek hőt termelnek.
A második részecske teszi lehetővé az igazi áttörést. Olyan elektromágneses hullámokat hoz létre, amelyek ellensúlyozzák a napsugarakat, és az energiát a járműtől a légkörbe irányítják. A részecskék együttesen csökkentik a hő átadását az olyan felületekre, mint a tető, a motorháztető, az ajtók és a panelek.
A Nissan tavaly novemberben kezdte meg 12 hónapos megvalósíthatósági kísérletét a tokiói Haneda nemzetközi reptéren. A repülőtér nagy, nyitott aszfaltpályájával megfelelő környezetet biztosított a festék magas hőmérsékletnek kitett környezetben történő valós értékeléséhez.
Mi jelentett kihívást?
Egymás mellett a napon parkolva a hűvös festékkel kezelt jármű a hagyományos autófestékkel ellátott járműhöz képest akár 12 Celsius-fokkal alacsonyabb külső felületi hőmérsékletet és akár 5 Celsius-fokkal hűvösebb belső teret mutatott ki. A hűtés különösen akkor érezhető, ha a jármű hosszabb ideig a napon parkol. A módszernek köszönhetően csökkenthető a klíma üzemideje és az e-autó akkumulátorának igénybevétele.
A legfontosabb kihívások, amelyeket figyelembe kellett venni az autóipari változat kifejlesztésekor, annak biztosítása volt, hogy a festék átlátszó fedőlakkot tartalmazzon, szórópisztollyal (nem hengerrel) lehessen felvinni, és megfeleljen a Nissan szigorú belső festékminőségi szabványainak – számolt be róla az eenewseurope.com.