MENÜ
2024. november 22.
Cecília
Gigantikus és trendi: Skoda Superb Scout

Gigantikus és trendi: Skoda Superb Scout

hvg.hu

A Skoda Superb Scout nem csak nagy és kényelmes, mint bármelyik Skoda Superb, hanem igazán divatos is.

A Skodánál a Scout verzió mindig is a 4x4-es hajtást és az emelt karosszériát jelentette, valamint olyan árcédulát, amely miatt még a gyártó legjobban menő piacain sem igazán sok futkosott belőlük. Nem szabad ugyanis, hogy a fényezetlen műanyagból készült karosszériaelemekkel gazdagon kirakott terepes Superb bárkit megtévesszen, ezek a kis plasztikelemek mind-mind komoly pluszkiadást jelentenek a végén. Van, ami csak a dizájn kedvéért van ott, és van amely tényleg más autóvá teszi a Scoutot.

Nem csak „clever” Skoda

Harmadik generációját éli már a Superb. Mostani frissítése elsősorban az új MartixLED-es lámpatesteken vehető észre. Ebben már – a környező forgalomtól függően – szegmensenként kapcsolnak fel és le a fényforrások, hogy ne vakítsák a szemből érkezőt, viszont mi jól lássunk. A fényszórók minőségét sokan nagyjából ugyanolyannak gondolják minden modellben, hiszen meg kell felelnie a törvényi szabályozásnak. Ezt a hiedelmet addig tudja tartani az ember, amíg ki nem próbál egy ilyen, újgenerációs fényszórókkal ellátott autót. Ilyenkor azonnal rájön, hogy micsoda elsődleges biztonságot jelent egy modern fényszóró.


A hátsó lámpatest mindössze annyiban változott, hogy jól látszik rajta a Skoda márkaimidzse, amit egy ideje hangsúlyoznak, miszerint a cseh kristályművesség jegyében vannak a lámpáikban azok a furcsa alakzatok. Mint a kristálypoharak metszett díszítései.

A kabintérben nincsenek nagy meglepetések, ez egy cseh-német párkapcsolat: minden kiszámítható. A Superb Scoutban a műszerfal faberakása az egyik jellegzetesség, egyébként szinte minden teljesen olyan, mint egy sima Superbben. A digitális műszerek könnyen értelmezhetőek, a klíma hagyományosan, gombokkal állítható, a 9,2 colos multimédiás fejegység könnyen kezelhető, a menü átlátható, a hardver gyors. Összességében olyan autó, amelyben nem kell majd órákig értelmezni, hogy mit hova költöztettek.

A Skoda a vezetési és kényelmi asszisztensekből is belepakolta azt, amit az anyacég Volkswagen-konszern enged nekik: a LED-lámpát már említettük, és kiemelést érdemel még az, hogy a tempomat nemcsak az előttünk haladó autókat követve adaptív, de az autó képes a kanyarok előtti lassításra, illetve a sebességhatárok automatikus betartására is.

Nincsenek is ekkora emberek

A Superb legnagyobb aduját persze ezúttal is a gigantikus méretek jelentik: jelen esetben 4863 milliméteres hossz és közel 3 méteres tengelytáv. Nincs, aki ne férne el kényelmesen, akár elöl, akár hátul, ráadásul esetünkben mindkét sorban fűthetők az ülések. Az alapból 660 literes a csomagtér akár 1950 literesre is bővíthető, utóbbi már egy kisebb furgonéval vetekszik.

A hibridek növekvő népszerűsége ellenére ebbe az autóba továbbra is dízelmeghajtás való. A motortérben a 2-literes szupertakarékos TDI motor van, 190 lóerővel, már EVO jelzővel megtoldva a nevében. Normál üzemben 7-8 literes átlagos fogyasztással el lehet vele járkálni, és akkor csak 800 kilométerenként kell majd megállni tankolni. A motor tökéletes ide, 400 Nm-es maximális nyomatékkal, a hétfokozatú automata pedig hozza a szokásos VW-konszernes gondolkodást, amikor hirtelen gyorsítani kéne. De ezt már megszoktuk.

Az autóban, amely közel ötméteres és valamivel magasabban ülünk benne, mint egy sima kombiban, fontos élménynövelő, hogy egyáltalán nem érződik az emelt karosszéria. Komfortos és feszes, még a 19 colos kerekekkel is, amelyek ugyan jó hatással vannak az autópályázás stabilitásra, de ha esetleg terepre mennénk velük, ott már inkább hátrányt jelentenek a keskeny oldalfalú abroncsok.

Kényes kérdések

Szép feladat lehet egy ilyen csúcsmodellt modernizálni, az árazás szempontjából nem kis kihívás. Ez az autó ugyanis olyan árkategória szélén egyensúlyoz, amelynél már sokan dönthetnek úgy, hogy inkább egy prémiummárkát választanak. Ami az új Superb Scout mellett szól, hogy tovább finomították minden részletében, legyen az mechanikai, digitális vagy kényelmi funkció. Nyilván ez a modell sem terepre való, hanem jól hangsúlyozottan egy még exkluzívabb változata a felfelé törekvő Skoda palettájának. A célját el is éri, mert kitűnik a Skodák közül, és sokan megnézik. A Kodiaqokban ülő új SUV-skodások közül is, ami manapság a szabadidőautós ellenszélben igazán nagy szó.

Milyen hozzá képest a sima Superb?

Az a ritka helyzet állt elő, hogy a Scout után egy pár napra nálunk járt a szedán „sima” Superb is, ugyanilyen, 2.0 literes TDI motorral. A külsőbéli eltérés csomagtérbéli különbséget jelenthet, de itt a limuzinban is gigantikus a hely. A Superb limuzinok hagyományát követve a csomagtér a hátsó ablakkal együtt nyílik fel, amelynek köszönhetően hatalmas nyíláson át lehet megpakolni a 625 liternyi helyet.

A különbségek az utastérben egyébként igen jelentősek a két Superb között, egyértelműen a felszereltségi csomagok miatt. A szövetkárpitos Superbbel szemben az Alcantarával borított Superb Scout ülései mindenképpen magasabb szintet jelentenek, ahogy a Scout digitális műszerfala nem szebb, igaz, okosabb, mint a hagyományos analóg körműszerek. Ami a menetdinamikát, a fogyasztást és az agilitást illeti, még érezhetőbbek a különbségek, mint elsőre gondolnánk. A sima Superb egyértelműen könnyedebb (1514 kg), komfortosabb, lágyabb. Ezzel együtt pedig agilisabbnak is érződik, mint a Scout.

Árak, konklúzió

Nem kérdés, hogy a Superbek választékának legkívánatosabb darabja a Scout. 19,1 milliós árával viszont, több mint elgondolkodtató, főleg a szintén kipróbált sima, „Style felszereltségű” Superb mellett, ami 13,8 millió forintba kerül papíron. Ha a legfontosabb mechanikai tételt, az összkerékhajtást vesszük egy hasonló motorú változattal szemben, csak ez 800 ezer forint plusz költséget jelent. A Scout többi, inkább a divatosságot fokozó kiegészítőjéből jön ki a további négymillió forintos különbség. Gyártói részről biztosan jó profitrátával rendelkezik a modell, mert itt bizony megkérik az egyediség felárát.