Gyors, erős és környezetbarát – a VW ikonikus furgonjai
A benzinmotor mellé két villanymotort is kap a Volkswagen Multivan a California új plug in hibrid kivitele.
A Volkswagen Multivan és a California régóta elfoglalta helyét az ikonikus és népszerű furgonok templomában. A két népszerű modell mostantól plug-in hibrid hajtással is elérhető, amihez ráadásul összkerékhajtás is rendelkezésre áll.
A hagyományos és a villanyhajtás előnyeit kombináló modellváltozatokat szimplán „eHybrid 4Motion” megnevezéssel illetik. Hogy mit takar ez pontosan? Nos, ez az 1.5 literes TSI benzinmotor, valamint két villanymotor munkájának kombinációját jelenti. Ez a hajtásrendszer izgalmas megoldás technikai szempontból.
A négyhengeres belső égésű motor változó geometriájú turbófeltöltőt és 350 baros üzemanyag-befecskendezést kapott. A 177 lóerős benzines erőforrást, az első tengelyt hajtó 115 lóerős villanymotor egészíti ki. A hátsó tengelynél pedig egy 136 lóerős állandó gerjesztésű villanymotor segít be. A TSI blokk, valamint a villanymotorok együttes teljesítménye révén 350 Nm-es nyomatékot tud leadni a plug-in hibrid hajtású Multivan és a California hajtásrendszere.
Mindkét modellváltozat mindig tisztán elektromosan indul egészen addig, míg a kinti hőmérséklet nem csökken mínusz 28 fok alá. 65 km/órás sebességig a hátsó villanymotor mindig aktív, még akkor is, ha a hajtáslánchoz tartozó akkumulátor lemerült. A működtetéséhez szükséges energiát ugyanis az első villanymotor és a TSI-blokk együttesen biztosítja, kvázi generátorként funkcionálnak.
Mindez annak köszönhető, hogy nem egy, hanem két teljesítmény- és vezérlőelektronikai rendszer működik a Multivanban és a Californiában. Ezek az első és a hátsó tengelynél találhatók. Fő feladatok az akkumulátor, valamint a villanymotorok közötti energiaáramlás irányítása. Ennek során az akkumulátor egyenáramát (DC) a villanymotorok működéséhez szükséges váltakozó árammá (AC) alakítják. A 19,7 kWh kapacitású lítiumion akksi külső áramforrásról is tölthető. Otthon vagy AC töltőpontokon 11 kW-os teljesítménnyel, míg DC-oszlopokon kár 50 kW-os teljesítménnyel.
Az összkerékhajtás teljesítményét az elektronikus stabilitás vezérlés (ESC) szabályozza. Szükség esetén a hajtóerő 100 százaléka átirányítható az első, vagy a hátsó tengelyre. Amennyiben a járművezető a D üzemmódból Sport üzemmódra vált, akkor az állandó összkerékhajtás aktiválódik, ami jól jöhet egyenetlen, vagy havas úton történő elinduláskor.
Az új Multivan és California eHybrid 4MOTION tisztán elektromos hajtással akár 130 km/órás sebességet is el tud érni. Hibrid üzemmódban a modell végsebessége 200 km/óra. Kizárólag villanyhajtással körülbelül 91-95 kilométert képesek megtenni.
Végül, de nem utolsósorban fontos említést tenni arról a tulajdonságáról, ami a kempingezők számára is vonzó lehet. Ez nem más, mint az állóhelyzeti légkondicionálás. A klímaberendezés az energiát a nagyfeszültségű akkumulátorból, vagy töltés során az elektromos csatlakozóból nyeri, hogy már az utazás megkezdése előtt kellemes belső hőmérsékletet biztosítson a járműben.
A Multivan és a California együtt készül majd el az elektromos ID. Buzzal a Volkswagen Haszonjárművek hannoveri gyárában. A modellváltozatok előértékesítése már elkezdődött és a normál tengelytávolságú Multivan eHybrid 4Motion-ért 25,9 millió forintot kell letenni az asztalra.