Ha változik a KRESZ, mindenki motorra ül
Németországban hasonlóan zajlik az A1 jogosítvány megszerzése azoknak, akik már huzamosabb ideje közlekednek B-s jogsival.
A kétkerékre áhítozók elmennek egy párórás képzésre, ott megtanulják a motorkezelés alapjait, átveszik az oktatóval a helyi KRESZ legfontosabb szabályait, majd mehetnek is motorozni.
nemet-motorpiac-2022-oktoberA magyar és német A1B (kint: B196) képzés nagyon hasonló, de fontos eltérés, hogy a kinti lényegesen drágább, négy-ötszörösébe kerül, viszont vizsga nélkül is garantált a jogsiszerzés
A megoldás nagy előnye, hogy nincs vizsga, sőt semmilyen számonkérés, azaz valójában egy vezetéstechnikai tréningről beszélünk, ahová mindenki stresszmentesen érkezik, azzal a biztos tudattal, hogy délutánra meglesz az új jogsija. Beírják a B196 kódot, ami arra utal, hogy innentől bármilyen 125-ös és legfeljebb 15 lovas motorral szabályosan közlekedhet. Ezzel szemben a hazai A1B-képzés végén vizsgázni kell, ez mindenképpen hátrány, viszont lényegesen kevesebbe kerül, mint a német oktatás.
ITTHON 60-70 EZER FORINTBÓL JÖN KI A TRÉNING VIZSGADÍJJAL EGYÜTT, MÍG A B196 DÍJA CSAKNEM 800 EURÓ, AMI A HAZAI/KINTI FIZETÉSEKET ÖSSZEVETVE IS KOMOLY KÜLÖNBSÉG.
Miután Németország vezetése úgy döntött, engedélyezi az autóvezetőknek ezt a különbözeti képzést, a sofőrök megrohanták a motoros iskolákat és a kereskedéseket. Évente 30-40 ezer új nyolcadliterest – vagy annak megfelelő elektromos robogót – vásárolnak az országban, és meglepetésre nem csak a fiatalok.
A VÁSÁRLÓK LEGNAGYOBB CSOPORTJÁT A 40 ÉS 60 ÉV KÖZÖTTIEK ALKOTJÁK, ŐK VESZIK MEG AZ ÚJ 125-ÖSÖK KÖZEL KÉTHARMADÁT.
Érdekesen alakul a márkák és modellek sorrendje az A1 géposztályban, érezhető, hogy sokan szeretnének megfizethető, klasszikus gépet és legalább ennyien vágynak a kategória határait feszegető, 15 lovas motorokra. Októberben a KTM volt a listavezető a 125 Duke-kal, alig lemaradva második lett az itthon is népszerű Brixton Felsberg 125, míg a képzeletbeli dobogó harmadik fokán a Yamaha MT-125-öt találjuk.
A német példa remekül mutatja, hogy egy apró gesztus is elég a közlekedés jelentős reformjához, egyben az élhetőbb városokhoz. Azt a hazai rendőrség is leszögezte, hogy
HA CSAK EZER AUTÓS VÁLTANA MOTORRA A TAVASZI-NYÁRI HÓNAPOKBAN, KÉT NAGYKÖRÚTNYI HELY SZABADULNA FEL ÉS SOKKAL KÖNNYEBBEN ÁTJÁRHATÓ LENNE A FŐVÁROS.
Márpedig a német számokat látva nem ezrek, hanem évente tízezrek ülnek át autóból motorra – és akkor a használt 125-öst vásárló tömegeket nem is említettük –, vagyis a képzésen alapuló, de vizsga nélküli A1B láthatóan jó hatással van a motorpiacra és a közlekedésre is.