Háromszázmillió forintba kerül a világ első repülő motorbiciklije
Az Xturismóval akár negyven percen keresztül is lehet repülni legfeljebb 100 km/h-s sebességgel.
Az ALI Technologies 2016-ban kezdett hozzá a különleges koncepció megvalósításához, amely mostanra olyannyira kiforrott, hogy a japán cég amerikai leányvállalat, az Aerwins Technologies egyenesen a világ egyik legnagyobb autóipari kiállításán, a Detroiti Autószalonon mutatta be a jármű legújabb, kifejezetten az amerikai piacra szánt változatát. Ez a modell valamivel kisebb, mint amit a hazai piacon árulnak, de a működési elve alapvetően ugyanaz: az Xturismóban egy 228 lóerős Kawasaki motort találunk, ami az elöl és hátul elhelyezett légcsavarokat hajtja meg, miközben a jármű stabilitásáról az oldalt elhelyezett négy kisebb, elektromos hajtású rotor gondoskodik. A teljes egészében szénszálas anyagból készült gép mindössze 300 kilogrammot nyom és automatika tartja egyensúlyban, így meglehetősen könnyű vezetni.
Erről számolt be az autószalon elnöke, Thad Szott is, aki a bemutató alkalmából elvihette egy körre az Xturismót a detroiti Coleman A. Young nemzetközi repülőtéren. Szott szerint a járművel kifejezetten könnyű repülni, kényelmes és a leszállás is nagyon sima vele, összességében pedig egy meglehetősen parktikus eszköz, amennyiben egyik repülőtérről a másikra szeretnénk eljutni. "Kicsit aggódom, hogy mikor láthatjuk azt, ahogyan egyik környékről a másikba is repülhetünk vele, szóval álljunk neki, és oldjuk meg ezt a kérdést" - tette hozzá, utalva arra, hogy a jelenlegi szabályozás mellett az Xturismo nyújtotta lehetőségeket csak meglehetősen korlátozottan lehet kihasználni.
A géppel Japánban jelenleg csak kizárólag versenypályákon lehet repülni, és vélhetőleg nem lesz ez máshogy az USA-ban sem, ahol jövőre kezdődik meg az Xturismo forgalmazása. Ezek a korlátok egyelőre nem fognak sokaknak gondot okozni, hiszen a repülő motor jelenleg 770 ezer dollárért, azaz nagyjából 310 millió forintért rendelhető meg az Aerwins Technologies honlapjáról, de Komacu Suhei, a vállalat vezérigazgatója elmondta, hogy már dolgoznak egy kisebb, teljesen elektromos hajtású járművön, amely reményeik szerint 2025-ben már akár 50 ezer dollárért is megvásárolható lesz.
A japán gyártó hamarosan amúgy versenytársat is kaphat, hiszen a rakétahátizsákok egyik úttörője, a Jetpack Aviation szintén évek óta dolgozik egy hasonló járművön, ami a legutóbbi hírek szerint még az idén a levegőbe emelkedhet.