MENÜ
2024. december 14.
Szilárda

Hidrogénhajtás, ami a dízelmotorokkal sikerrel száll versenybe?

totalcar.hu/Sturcz Bertalan

Bő 1200 kilométeres hatótávot és olcsó fenntartást ígérnek.

Hidrogénes pickupot fejleszt az SCG. Nem csak annyiba fog kerülni, mint egy mai dízel pickup, de legalább olyan hatékony lesz. Kettő és négyajtós változata lesz 1,82 vagy 2,44 méteres platóval. Hidrogénnel hajtják, de azt nem részletezték, hogy pontosan miként. Bő 1200 kilométeres hatótávot és olcsó fenntartást ígérnek. A koncepcióban cserélgethető tartályok és napelemes hidrogén előállító rendszer is szerepel.

Óriási ígéretet tett a főleg Le Mans-i szerepléséről és kis darabszámú szupersportautóiról híres Scuderia Cameron Glickenhaus – röviden SCG. Olyan hidrogénnel működő pickupot szeretnének gyártani, ami mindenki számára elérhető és legalább olyan hatékony, mint jelenleg egy dízel. Ebbe pedig beletartozik az is, hogy nem csak a vásárláskor lesz olcsó, de a fenntartási költségek sem szállnak el.

Különös bejelentés ez egy olyan gyártótól, ami nem hogy olcsó népautót, de pickupot sem épített soha. Ennek ellenére elszántak és azt ígérik, hogy flottás ügyfeleknek, vadőröknek és gazdálkodók számára is ideális járművet fejlesztenek. A koncepcióról egy fotót is közzé tettek több közösségi média platformon is, illetve több helyen felbukkan egy kép, ahol nem csak oldalnézetből látni az autót. Az SCG azt ígéri hogy a pickup kettő és négyajtós formában is elérhető lesz, illetve választhatunk 1,82 és 2,44 méteres platók között.

Az nem tiszta, hogy milyen hidrogén hajtást képzelt el az SCG. Jelenleg kétféle van az autóiparban: vagy áramot állítanak elő üzemanyagcellával és villanymotorokat hajtanak meg, vagy hidrogénnel üzemeltetnek egy belsőégésű motort. Utóbbi egyelőre kísérleti jelleggel létezik (például a Toyotánál), előbbi viszont több utcai autóban is feltűnt már. A rendszerrel kapcsolatban az egyetlen infó az SCG részéről az, hogy a hidrogéntartály egyszerűen cserélhető lesz. Ha viszünk magunkkal tartalék tartályokat, akkor nem kell aggódni azért, hogy eljutunk-e a következő kútig.

Az SCG azt ígéri, hogy a hidrogénes pickup teherbírása legalább olyan lesz, mint egy dízelé. A hatótávot 800 mérföldre, átszámítva 1287 kilométerre becsülik, bár nem tiszta, hogy a hidrogéntartályok cserélgetésével vagy egy töltéssel. Itt fontos részlet, hogy ígérnek egy napelemes rendszert is a pickupra, ami egy tartálynyi vízből további hidrogén előállítására lesz képes, akár menet közben.

Elég nagy ígéretek ezek első nekifutásra, de nem biztos, hogy teljesen új terület lesz az SCG-nek a hidrogén. Anno építettek egy kísérleti terepjárót ilyen hajtással a 2022-es Baja 1000-en használt versenyautójukból, bár akkor még utcai változatot is ígértek belőle – amiből azóta nem lett semmi.