Jön a távolságalapú útdíj és az egynapos matrica az EU-ban
Az eddigi időalapú helyett igazságosabb, távolságalapú számítást vezetnek be.
Munkaügyi és klímavédelmi változtatások hoznak forradalmi átalakulást az európai közúti közlekedésben és a fuvarozószektorban az új útdíjszabályok véglegesítésével. A sofőrök bizakodóak, a fuvarozók az árak elszállásával fenyegetnek.
Rég látott szabályozási változások elé néznek az európai teherautó-, kamion- és buszsofőrök, valamint a fuvarozási vállalkozások. A szektor munkavállalóinak és munkaadóinak működési reformját az EU 2050-es klímasemlegességi vállalásainak megvalósulását célzó szabályokkal köti össze. Több mint négy éven át tartó tárgyalások végére tett pontot az Európai Parlament, amikor megszavazta az „eurovignetta megállapodást”, melyet még novemberben véglegesítettek a tagállamok közlekedési miniszterei.
Ahogy azonban a brüsszeli jogalkotásban gyakran megesik, több tagállami kereset (így Romániáé és Bulgáriáé) is döntésre vár az Európai Unió Bíróságán az eurovignetta szabályokat is magába foglaló 2020-as európai mobilitási csomagról, és ez utólagos jogi finomhangolást hozhat a csomag ellenzőinek reményei szerint.
A mobilitási csomag részeként egyrészt egységes minimumbérszabályokat vezetnek be más tagállamba fuvarokat vállaló sofőrökre, akiknek most rendszeres időközönként kötelező visszatérniük bázisországukba.
Másrészt – és ez a legnagyobb visszhangot kiváltó eleme a megállapodásnak –, az útdíjhasználati szabályokat radikálisan módosítják: az eddigi időalapú helyett igazságosabb, távolságalapú számítást vezetve be.