Kreatívabbak és egészségesebbek leszünk, ha a természetben dolgozunk
„Nemcsak a jólét egyértelmű jeleit tapasztaltuk, de kereskedelmi szempontból is jobban teljesítettek."
Tény, hogy időről időre jót tesz a lelkünknek, ha elvonulunk a természetbe. De vajon munkavégzésünkre is hatással van a környezetünk? Egy új kutatásban erre a kérdésre keresték a választ.
Azt már több tanulmány is alátámasztotta, hogy a mentális egészségünk megőrzésének érdekében érdemes időszakosan elvonulni egy kicsit – még jobb, ha ezt olyan módon tesszük, hogy mellőzzük okoseszközeinket. Az erdei kabinok kiadásával foglalkozó Unyoked az Interbrand tanácsadó céggel együttműködve most a témában készített egy érdekes kutatást pár dolgozójával.
Mi inspirálta a kísérletet?
Az ökoterápia hátterében álló biofília egyre nagyobb szereppel bír a turizmusban. Ennek alaptézise, hogy a természet jó hatással van az emberek pszichés állapotár. Napjainkban ugyanis egyre többen keresnek természetközeli élményeket, illetve olyan szállásokat, melyek a fenntarthatóságra, a természet közelségére fókuszálnak. Az Airbnb-n például már az utazók tudnak ilyen lehetőségekre szűrni foglaláskor, de nem véletlen találkozhatunk egyre több glamping- és kempinglehetőséggel sem.
A természet turisztikai jelentőségét az jól mutatja, hogy egyre több szálloda is meglovagolja a trendet. Legutóbb pedig a Világgazdasági Fórum (WEF) számolt be a biofíliáról úgy, mint egy új utazási trend, kiemelve néhány statisztikai adatot, ami a természet turisztikában betöltött szerepét ábrázolja. Ilyen például az, hogy a világ GDP-jének legalább fele valamilyen tekintetben kötődik a természethez, vagy az a tény, hogy a vadvilágot érintő turizmusban jelenleg nagyjából 22 millióan dolgoznak.
A mostani kutatásban arra voltak kíváncsiak, hogy a munkavállalók jobban teljesítenek-e akkor, ha iroda helyett egy erdei kabinból dolgoznak. Ugyan az Unyoked felmérése nem mondható tudományosnak, az mindenképpen érdekes, hogy az eredmények szerint a tesztalanyok 86 százaléka számolt be arról, hogy az erdei környezetben új munkamódszereket talált, 63 százalékuk pedig arról, hogy kevésbé érezte magát stresszesnek és kimerültnek, amikor visszatért a való világba.
Hasonló következtetéseket vontak le egyébként egy 2020-as kutatásban is, melyben azt vizsgálták, van-e előnye annak, hogy egy munkahelyre rengeteg növényt telepítenek. A hivatalos riportban többek között olyan korábbi felmérésekre is hivatkoztak, melyek kimondták, hogy az emberek jóval kevesebb betegszabadságot vesznek ki akkor, ha természetközeli környezetben tevékenykednek.
Az eredmények szerint, azok a dolgozók, akiknek munkájuk közben lehetőségük volt fákra, illetve növényekben gazdag tájakra nézni, évente átlagosan 11 órával kevesebb betegszabadságot vettek ki, valamint 6-7 százalékkal gyorsabban reagáltak a hívásokra, mint a hasonló kilátásban nem részesülő társaik.
Továbbá az is kiderült, hogy a munkahelyek mintegy 15 százalékkal tudják növelni a dolgozók termelékenységét, hatékonyságát azzal, ha telerakják az irodákat növényekkel.
Hogyan zajlott az Unyoked kísérlete?
Az Unyoked tesztelése során fogták az Interbrand íróit, tervezőit és stratégiai csapatának munkatársait, majd egy háromnapos szóló utazásra küldték őket egy-egy erdei kabinba. Az alkalmazottak feladata az volt, hogy önállóan dolgozzanak egy projekten ezidő alatt. Habár a tesztalanyoknak minden technológiai eszközük rendelkezésre állt, arra kérték őket, hogy korlátozzák a meetingeket és az online bejelentkezéseket. A végén kreatív teljesítményüket a menedzsereik és a vállalat vezérigazgatósága értékelte.
A közös projekt eredményei azt mutatták, hogy a dolgozók jóval kreatívabban végezték munkájukat, és eszközeikhez is így álltak hozzá. Az Interbrander munkatársai kevesebbet használták laptopjukat, azonban többször nyúltak tollhoz és papírhoz. A napközben tett sétáknak köszönhetően áttörő ötletekkel álltak elő, a falakat és az ablakokat pedig post-it jegyzetek vásznaként használták. Ezen felül a dolgozók tovább és mélyebben aludtak, másnapra pedig pihentebbnek, boldogabbnak és nyugodtabbnak érezték magukat.
Nemcsak a jólét egyértelmű jeleit tapasztaltuk a dolgozókon, de kereskedelmi szempontból is jobban teljesítettek: a természetben dolgozó csapattól több eredeti gondolatot, és hitelesebb gondolatvezetést, írást és kreatív teljesítményt láttunk, mint amit el szoktam várni a szokásos módon történő munkavégzés esetében – fejtette ki Nathan Birch, az Interbrand vezérigazgatója.