Kutatás bizonyítja, hogy a pénz igenis boldogít
Azt szokták mondani, hogy pénzen nem lehet boldogságot venni, ám egy új kutatás erről mást mond.
Az amerikai tudományos akadémia lapjában (PNAS) megjelent tanulmány egy viszonylag egyszerű kísérletről számolt be: a vizsgálat során 200 résztvevőnek egy egyszeri 10 ezer dolláros (átszámítva kb. 4 millió forint) összeget ajánlottak fel, majd megkérték őket, hogy havi rendszerességgel értékeljék boldogságszintjüket.
Azoknak a résztvevőknek, akik megkapták a pénzt, három hónapjuk volt arra, hogy elköltsék az összeget, majd havi rendszerességgel számot kellett adniuk arról, hogy mennyire érzik boldognak magukat, csakúgy, mint annak a másik 100 embernek, akik szintén részt vettek a vizsgáltban, de nem kaptak pénzt – írja a CNBC. A kutatók úgy mérték a boldogságot, hogy a résztvevőknek egy 1-től 7-ig terjedő skálán kellett rangsorolniuk, mennyire elégedettek az életükkel, 1-től 5-ig pedig azt kellett értékelniük, hogy milyen gyakran tapasztalnak pozitív érzéseket, például boldogságot, illetve negatív érzéseket, például szomorúságot.
Az a csoport, melynek tagjai 10 000 dollárt kaptak, az első három hónapban boldogabbnak érezték magukat azoknál, akik nem kaptak pénzt. Az emelkedett boldogságérzés – a résztvevők saját bevallása szerint – a követő három hónapban is megmaradt.
Az érdekes része a dolognak azonban még csak most jön: a kutatás szerint az aktuális boldogságérzet csak évi 125 ezer dolláros jövedelemig emelkedett a pénz hatására, vagyis azok a résztvevők, akik ezen összeg felett vittek haza éves szinten, nem érezték boldogabbnak magukat az egyszeri 10 ezer dolláros juttatástól.
A vizsgálatban részt vevők három elmaradottabb országból – Brazíliából, Indonéziából és Kenyából –, illetve négy gazdagabb országból – Ausztráliából, Kanadából, az Egyesült Királyságból és az Egyesült Államokból – érkeztek. A kutatás szerint azok, akik évente mindössze 10 000 dollárt kerestek, kétszer boldogabbnak érezték magukat a pénztől, mint azok, akik évente 100 000 dollárt vittek haza.
A tudósok most azt vizsgálják, hogy a résztvevők mire költötték a pénzt, hogy kiderüljön, mely vásárlások okozták a legnagyobb örömet.