Már van, ahol kötelező: feketedoboz az autókban
Hamarosan kötelező lesz az új autókban a feketedoboz, amely rengeteg információt rögzít a járművek viselkedéséről.
Bár a feketedoboz csak július 6-ától kötelező általánosan, már most is vannak országok, ahol előírják az adatrögzítők beszerelését. Franciaországban például május elseje óta kötelező a repülőgépek feketedobozához hasonló szerkezettel ellátni az új típusú járműveket. A doboz természetesen tűzálló lesz, általában a vezetőülés alá kerül és a jármű tulajdonosa elvileg semmilyen körülmények között nem manipulálhatja.
A rendszer fő célja, hogy lehetővé tegye a közúti balesetek körülményeinek tisztázását és a felelősség könnyebb és egyértelmű megállapítását. Fontos tisztázni, hogy ez a rendszer nem fogja például rögzíteni az autóban zajló beszélgetéseket – nem úgy, mint a repülőgépeknél – sokkal inkább egy olyan rendszert kell elképzelni, mint a teherautókban jelenleg is használt tachográf. Ugyanakkor a nyomon követés több kérdést is felvet.
Az eszköz képes elmenteni a jármű sebességét, egy fékezés intenzitását, a kormánykerék dőlésszögét, az autó dőlésszögét, valamint a kocsiban lévő különféle segédrendszerek működését, illetve éppen azt, ha ezek ki voltak kapcsolva.
A rendszer hivatalosan bár folyamatosan dolgozik, 40 másodpercenként törli az adatokat – írja a Connexion nevű oldal. Ugyanakkor egy incidens esetén, amikor kinyílnak a légzsákok, nem törlődnek az adatok. Ilyenkor az esemény előtti 30 másodperctől lehet elemezni az rögzített adatokat a rendőrségnek, valamint az igazságügyi szakértőknek, valamint a baleset utáni 10 másodpercet. Ha semmi nem történik, akkor újraindul a folyamat és 40 másodpercenként felülíródnak a felvett adatok.
Hivatalosan ezek az adatok csak a rendőrség számára lesznek elérhetőek, a biztosítók számára nem. Az EU előírja, hogy az adatokat „anonimizálni” kell: ez azt jelenti, hogy az információ nem használható fel a jármű tulajdonosának azonosítására.
A feketedoboz használatában már most is több lehetőséget látnak a piaci szereplők is. A biztosítók például előírhatják a használatát, viszont cserébe kedvezőbb ajánlatokat kínálhatnak, mondván, a rendszer képes bizonyítani, ki hibázott. A hasonló adatrögzítők használata mindenesetre a jövőben egyre általánosabb lehet, ugyanakkor nem lehetnek perdöntők minden esetben, ugyanis előfordulhat olyan esemény is, amikor a sofőrnek gyorsítania kellett, hogy elkerüljön egy veszélyes helyzetet.