MENÜ
2024. november 22.
Cecília
Nagynyomású hidrogénnel működik az új BMWiX5

Nagynyomású hidrogénnel működik az új BMWiX5

hvg.hu

A hidrogénnel tankolható szabadidő-autót elsőként a Müncheni Autószalonon lehet majd mozgásban látni.

A közelmúltban volt szerencsénk kipróbálni a Honda Clarity Fuelcellt, a Toyota Mirait és a Hyundai Nexót, melyek sorozatgyártású üzemanyagcellás személyautók. Ezeknek a kocsinak a meghajtásáról ugyanolyan villanymotor gondoskodik, mint amilyen az elektromos autókat is hajtja, azonban az áramot nem nehéz és lassan tölthető akkumulátorokból, hanem néhány perc alatt tankolható nagynyomású hidrogénből nyeri – fordított vízbontással.

Nemrég pedig a BMW is előrukkolt egy hasonló elven működő járgánnyal, a 2019-es Frankfurti Autószalonon leleplezett i Hydrogen NEXT-tel, mely továbbfejlesztett változatban most ismét feltűnt a színen.

Az immár BMW iX5 Hydrogen néven emlegetett modell véglegeshez közeli prototípusát először a szeptemberi Müncheni Autószalonon lehet majd mozgás közben megtekinteni.

A vese alakú hűtőrácspár belső élei, az aerodinamikailag optimalizált 22 colos keréktárcsák belső küllői és a lökhárítók szélső betétjei a BMW i divízió kék árnyalatában díszelegnek. A küszöbléceken és a műszerfal utasoldali felén a "hydrogen fuel cell" felirat olvasható.

A BMW iX5 Hydrogen frontrészén elhelyezett légbevezető nyílások hálómotívumai, valamint a hátsó lökhárító és a diffúzor kialakítása ugyancsak típusspecifikus megoldás. A vese alakú hűtőrácspár keretét és a lökhárítók szélső betétjeit háromdimenziós nyomtatással állították elő.

Az egyedi felniken hosszú távon fenntartható, természetes gumit és műselymet tartalmazó gumiabroncsok feszülnek. A BMW az autógyártók közül elsőként tette elérhetővé ügyfelei számára a Pirellitől exkluzívan beszerzett gumiabroncsokat.

A népszerű divatterepjáróra, az X5-re épülő üzemanyagcellás jármű két darab rendkívül ellenálló, szénszál-erősítésű műanyagból (CFRP) készült tartályban 700 baros nyomáson tárol összesen 6 kilogramm hidrogént. Az üzemanyagcella 170 lóerős teljesítmény leadására képes, a kocsi ötödik generációs villanymotoros hajtáslánca pedig maximum 374 lóerőt képes a kerekekre szabadítani.

A pontos menetteljesítményekről és a hatótávról egyelőre nem nyilatokozott a gyártó, de a Müncheni Autószalonon vélhetően minden részletre fény fog derülni.

A típus fejlesztésében a komoly üzemanyagcellás tapasztalatokkal rendelkező Toyota is részt vesz, a német és a japán cég már 2013 óta dolgozik közös hidrogénes projekteken.

A 3-4 perc alatt teletankolható hidrogénes X5 kisszériás gyártását a tervek szerint 2022-ben kezdik meg, az első komolyabb mennyiségben gyártandó üzemanyagcellás BMW pedig várhatóan 2025-ben kerül forgalomba.