Putyin szupertitkos páncélvonata
Az orosz elnök 2021 tavasza óta használja ezt a száguldó erődöt.
Mint azt a Popular Mechanics írja a Dossier Center nyomozására hivatkozva, Vlagyimir Putyin 2021 tavasza óta a hosszabb távú utazásira szinte kizárólag a biztonsági technológiákkal alaposan felszerelt vonatával utazik. Korábban már mi is írtunk arról, hogy a nyilvános információk alapján mit lehet tudni arról, miként védik az orosz elnök életét.
A vonat tehát ezen védelmi rendszer része, és az orosz elnök 2021 ősze óta szinte kizárólag ezzel utazik hosszabb távolságra – és mint azt a Dossier Center újságírói megjegyzik: ez volt az az időszak, amikor az orosz hadsereg aktívan készülni kezdett Ukrajna inváziójára. A háború kitörése óta pedig Putyin mind gyakrabban választja ezt a közlekedési módot, különösen ha a Valdajban található kedvenc birtokára kíván eljutni.
A vonat számtalan előnnyel bír a többi utazási módhoz képest. Ezek egyike, hogy a repülőgépekkel ellentétben a vonatokat nem lehet valós időben követni, mivel az ilyesmire nem akad szolgáltatás. Egy másik ok lehet, hogy Putyin kedvenc birtokai a Fekete-tenger partján találhatóak, ám itt épp a háború miatt elég kockázatos repkedni. Arról nem is szólva, hogy a vonat elég kényelmes, az információk szerint akad rajta hálókocsi, valamint külön vagon a kísérő személyzetnek és egy speciális, kommunikációs célokra fenntartott vagon is. Ennek segítségével Putyin épp úgy képes a fegyveres erőkkel tartani a kapcsolatot, mint az amerikai elnök az Air Force One fedélzetén.
Kívülről a páncélozott vonat első pillantásra akár teljesen hétköznapi vonatnak is tűnhet, ámbár már itt akad néhány feltűnő különbség: például négy tengely helyett hat található rajta, ráadásul a vagonokat nem egy, hanem több mozdony húzza, a tetőn pedig speciális felszerelés van elhelyezve – ezek a kommunikációhoz szükséges antennák. Mint azt Michael Scott Doran, a Hudson Intézet nemzetközi politikával foglalkozó szakértője írja a Twitteren, a vonat megkülönböztetett prioritást élvez – ez azt jelenti, hogy a menetrendet úgy igazítják, hogy a páncélvonat mindig teljes sebességgel haladhasson a pályán.
Az újságírók kiderítették, hogy a különvonat a Grand Service Express cég tulajdona – ezt a vállalatot egy olyan offshore céggel hozták korábban összefüggésbe, amely Jurij Kovalcsukhoz, az orosz elnök munkatársához és Mihail Rabinovics üzletemberhez, Kovalcsuk ismerőséhez köthető. Putyint csak egyszer fényképezték le a páncélvonaton még 2012-ben, mielőtt a vonat egy nagyobb javításon esett át. A vonat külsejéről készült fényképeket hivatalosan soha sem tettek közzé.
Az újságírók becslései szerint egyébként a vonat valamivel több, mint 1 milliárd orosz rubelbe (nagyjából 13,5 millió amerikai dollárba) kerülhet.
A PM a Proyekt oknyomozó oldalra hivatkozva azt is megemlíti, hogy Putyin összes rezidenciájához vezet vasúti vonal, és az állomásokat úgy alakították, hogy az elnöknek minél kevesebbet kelljen repülni – ideértve tehát a rövidebb, az állomástól a rezidenciáig tartó helikopteres utakat is. Ennek megfelelően a legtöbb megállót eleve titokban építették, a Proyekt azonban beszámolt egy olyan fegyveresen őrzött állomásról, amely Putyinnak az említett Valdajban található háza közelében fekszik, és amely állomáshoz helikopteres leszálló is tartozik.
(Kép: Twitter/Mike https://twitter.com/Doranimated)