MENÜ
2024. november 22.
Cecília
„Úgy tűnik, pénzért nem lehet hitelességet venni

„Úgy tűnik, pénzért nem lehet hitelességet venni"

szemle.hu

Melyik a legmegbízhatóbb hazai hírforrás?

Az Oxfordi Egyetem professzora által vezetett Reuters Sajtótanulmányozó Intézet (Reuters Institute for the Study of Journalism) idén is összeállította 40 ország adatait tartalmazó elemzését a helyi médiahasználati szokásokról. A teljes kiadvány digitális formában ide kattintva érhető el – az alábbiakban a kutatók Magyarországra vonatkozó értékelését közöljük.

A 2020 első hónapjaiban készült felmérés alapján kialakult eredmény annyiban nem jelent újdonságot, hogy igazodik mind a kormányzati kommunikációban is előforduló utalásokhoz, mind a számos médiahasználó által tapasztalható összképhez.

A nem online médiatermékek toplistáját az RTL Klub vezeti, utána szinte kivétel nélkül a kormányzati propaganda csatornái következnek. Érdekesség, hogy a felmérés szerint az egy ideje ebbe a körbe tartozó Magyar Nemzet a mért/mérhető orgánumok közül a sor legvégén szerepel.

Az online sajtó teljesen másként fest: Az Index és a 24.hu kettőse uralja ezt a terepet, az Origo után aztán ismét a kormánytól független felületek sorakoznak: hvg.hu, rtlklub.hu, 444.hu. A regionális lapok online felületeinek kimagaslóan gyenge szereplése érdekes színfolt ezen a tabellán.

A legnagyobb érdekességet azonban a bizalmi index környékén találjuk – e téren nyilván érdekes lenne más, hasonló felmérésekkel is összevetni a Reuters-intézet kimutatását. Ők arra jutottak, hogy ma hazánkban a HVG tűnik a legmegbízhatóbb hírforrásnak, a sor pedig így folytatódik: RTL Klub, Index, 24.hu, 168 óra, ATV, 444.hu. A kifejezetten a kormányhoz kötődő orgánumok megbízhatóság szempontjából mind sereghajtók ebben az összeállításban. Ha ez valóban így van, akkor úgy tűnik, pénzért nem lehet hitelességet venni.

Pedig – amint erre szöveges értékeléssel is utalnak a felmérés szerkesztői – a magyar kormány gyakran utal álhírgyárként a tőle független médiumokra. Ez azonban a számadatok alapján nem találkozik a felhasználók véleményével.

Arra is rámutat a kiadvány, hogy idehaza átalakulóban van a médiapiac: a kormány egyre növelte a befolyását az elmúlt években ezen a területen (állami hirdetésekkel, a közmédia fokozódó kontrollálásával, a kormánnyal kritikus újságírók elleni kampányolással).

Az adatok alapján ma már elsősorban okostelefon által tájékozódnak az információk világában a magyarok, az online média vezető szerepe pedig töretlen, míg a nyomtatott sajtó üzenetközvetítő hatékonysága egyre jelentéktelenebb.