Vörös káposzták és fokhagymák
Biológus segítségével igazolták: valóban helytelen címe volt a festménynek.
Van Gogh a bátyja, Theo lakásán hagyta 1887-ben a frissen elkészült festményét, amelyet a halálát követő évtizedekben az örökösök, Theo leszármazottai kezeltek, majd átadtak a Van Gogh Alapítványnak, így került végül a Van Gogh Múzeumba – írja a National Geographic.
Mint írják a festmény némiképp megváltozott 1887 óta, ugyanis az asztal eredetileg lilás színű volt, ám mára szürkéskékre fakult.
Ernst de Witte holland szakács ellátogatott a múzeumba, és a képet nézve rájött: azon nem vörös káposzták és vöröshagymák, hanem vörös káposzták és fokhagymák vannak.
A kép címét 1928-ban utólag, vagyis jócskán Van Gogh 1890-es halála után az örökösei adták, és úgy tűnik, nem ismerték fel a csendéleten ábrázolt zöldséget.
Bár a művészettörténészek hosszú ideje vizsgálták már a festményt, senkiben se merültek fel kétségek – a szakács azonban felismerte a képen látható zöldséget.
Az Artnet beszámolója szerint a szakács, aki maga is amatőr festő, vette a bátorságot, és megkereste a múzeumot az észrevételével, amelyet a múzeum kérésére részletesen meg is indokolt. Összehasonlító képeket mutatott a múzeum szakembereinek, bemutatót és videót készített felesége segítségével a különféle hagymafajtákról és fokhagymákról, s bemutatta azt, miként is festhette meg Van Gogh a fokhagymát, berajzolva annak gerezdjeit. Megmutatta, mennyire és miben más Van Gogh egy olyan festménye, amelyen egyértelműen vöröshagyma van.
A múzeum szakemberei komolyan vették a szakácsot, ezért egy biológus segítségével igazolták: valóban helytelen címe volt a festménynek.
„Folyamatosan vizsgáljuk a festményeinket, és már máskor is megesett, hogy új címet kapott egy kép, mert kiderült, nem azt ábrázolja, amit gondoltunk” – mondta a múzeum szóvivője az Artnetnek.
A festményt 2023 áprilisában hivatalosan is átkeresztelték a Vörös káposzták és fokhagymák címre, így 136 évvel az elkészülte után végre a megfelelő címen csodálhatják meg a festőművész rajongói.
Az utrechti szakács, aki egy grillétterem séfje, a festészetből a színekről szerzett tapasztalatait az ételkészítésben is felhasználja. Sőt, a kérdéses Van Gogh-festmény ihletésére meg is alkotott egy fogást, amelyben grillezett vörös káposzta, füstölt fokhagymakrém és abszintos-tárkonyos-citromfüves vinaigrette mártás színpompás egysége kerül a vendégek elé. Akárcsak Van Gogh festményén is történt, amint a mártás természetes savai érintkezésbe lépnek az ételek színeivel, azok lassan fakulni kezdenek.