Tam_Bau
MENÜ
2024. november 22.
Cecília
A saját márkás és legolcsóbb termékek korszaka az élelmiszerboltokban

A saját márkás és legolcsóbb termékek korszaka az élelmiszerboltokban

napi.hu

A drágább márkás termékek helyett sok esetben az olcsóbb, saját márkás árut választják a vásárlók.

Minden Magyarországon tevékenykedő áruházláncnál azt tapasztalják, hogy elindult a kiskereskedelmi szaknyelvben lefelé vásárlásnak nevezett folyamat, azaz a vevők egyre inkább azt veszik, amit megengedhetnek maguknak.

Sok család arra panaszkodik, hogy az alapvető élelmiszerek napi beszerzése a korábbi 3-4 ezer forint helyett ma már legalább 5-6 ezret visz el, a jellemzően 18-20 ezer forintos nagy bevásárlásoknál pedig a végösszeg esetenként 30 ezer fölé kúszott - írja a Világgazdaság a vásárlói szokások változásáról szóló cikkében.

Az egy évvel korábbi árakhoz képest a margarin 41,4, a kenyér 37,5, a sajt 35,4, a baromfihús 34,3, a száraztészta 33,3, a tejtermékek 30,3, a tojás 29,9, a péksütemények pedig 27,3 százalékkal kerültek többe, mint egy évvel korábban, azaz tavaly májusban. Néhány meghatározó kategória azért – szükségszerűen – a statisztikai átlag alatt drágult, így például az idényáras élelmiszerek (burgonya, friss zöldség, friss hazai és déligyümölcs összesen) 12,8 százalékkal, az alkoholmentes üdítőitalok 10 százalékkal, a csokoládé, a kakaó és a cukor pedig 3,9 százalékkal.

Előre törtek a saját márkás termékek

Maczelka Márk, a Spar kommunikációs vezetője szerint az eladások a mennyiség szempontjából egyelőre nem mutatnak változást, de elindult az úgynevezett lefelé vásárlás, azaz például a drágább márkás termékek helyett sok esetben az olcsóbb, saját márkás árut választják a vásárlók. A saját márkás termékek aránya forgalmi szempontból 25 százalék körül mozgott éveken keresztül, ám idén ez az arány már meghaladta a 30 százalékot.

A Lidlnél úgy látják, hogy az emberek tudatosabban vásárolnak. A Tescónál folyamatosan érezhető a forgalomeltolódás a kedvezőbb árú, akár saját márkás élelmiszerek felé, különösen az árérzékenyebb vásárlóknál. A magasabb jövedelműek egyelőre korlátozottabb mértékben váltanak olcsóbb termékekre.

Az Auchannál az elmúlt időszakban láthatóvá vált a vásárlói kosár termékszámcsökkenése. A Pennynél is jól megfigyelhető, hogy a vásárlók egyre inkább a kedvezőbb árú, saját márkás termékek, illetve az akciós árucikkek felé fordulnak.