Tam_Bau
MENÜ
2024. november 22.
Cecília
Amikor a bankok visszafizetnek az ügyfélnek

Amikor a bankok visszafizetnek az ügyfélnek

hvg.hu

Rosszul kiszámolt kamat, hibás árfolyamszámítás, egyben beszedett törlesztés miatt is járt vissza pénz.

Közzétette a Magyar Nemzeti Bank, hogy az elmúlt több mint két évben milyen fogyasztóvédelmi ügyekben kellett a bankoknak pénzt visszafizetniük. Az ügyfelek összesen 246 millió forintot kaptak vissza.

2019 eleje óta a bankok nagyjából 246 millió forint jogosulatlanul elvont összeget térítettek vissza a fogyasztóknak a Magyar Nemzeti Bank fogyasztóvédelmi felügyeleti intézkedései miatt.

Az egyedi jogsérelmek ügyében indult eljárásaiban a jegybank többször tárt fel olyan jogszabálysértő banki gyakorlatot, amely az eljárás kérelmezőjén túl más ügyfeleket is érintett.

Közel 1600 szerződésre vonatkozóan több mint 163 millió forintot térített vissza például egy hitelintézet a fogyasztók számára, mivel az állami kamattámogatással nyújtott lakáshitelek esetében nem a jogszabály előírása szerint állapította meg a kamat, illetve a kezelési költség mértékét.

Egy másik bank szintén hibásan, nem az állami kamattámogatásra vonatkozó rendelet szerint szabta meg egyes kamatait, ráadásul a saját hirdetményében foglaltnál is magasabb kamatot számított fel. A feltárt 534 esetben közel 38,5 millió forint járt vissza a fogyasztóknak.

Az MNB intézkedett olyan bankkártyás tranzakcióknál is, amelyeknél indokolatlan devizakonverzió történt. Ez a megfogalmazás azt jelenti, hogy amikor nem forintban vezetett számláról Magyarországon vásároltak, akkor más összeget vont le a pénzintézet, mint amennyit elvileg kellett volna – akadt olyan ügyfél, akinél több mint 14 ezer vásárlásnál. Az MNB felhívására a jogsértő módon eljáró bankok öt évre visszamenőleg elvégezték a hibásan terhelt összegek korrekcióját. A hitelintézetek devizában írták jóvá a többletterhelést mintegy 111 000 euró, 1200 svájci frank, 2000 angol font és 4500 svéd korona összegben.

Egy hitelintézet az indokolatlanul küldött banki sms értesítések díját terhelte a fogyasztókra. Azután, hogy a fogyasztók beállították a bankkártyás tranzakcióról való sms értesítési szolgáltatást a netbanki felületen, az általuk megjelölt értesítési limitösszeget a bank rendszere egyes esetekben a fogyasztók által megadott devizától eltérő devizanemben kezelte. Például a fogyasztó által beállított 99 euró értékhatár ellenére a bank 99 forint limitértéktől küldött értesítést. Az MNB felhívására a bank a hibajavítás mellett fogyasztói tájékoztatót tett közzé, és a téves limitbeállításból eredő sms díjak miatt 380 ügyfélnek térített vissza közel 2,4 millió forintnyi forintot és devizát.

21 ügyfelének fizethetett vissza pénzt az a bank, amely egy informatikai hiba miatt a felmondott jelzáloghitelek részletfizetési megállapodásaiban foglalt fizetési részleteket jogosulatlanul egy összegben terhelte. A tévesen beszedett összegek visszautalásáról a bank intézkedett, és a terhelés miatti negatív egyenleg okozta kamatot, költséget pedig nem számította fel a fogyasztók számláin.