Csak benzines
Felismerhető maradt a típus, pedig immár 410 centis.
Befutott a vadonatúj Škoda Fabia. Akár 150 lóerős motorral, kötelező jelleggel megnövelt központi kijelzővel, új padlólemezzel és továbbfejlesztett vezetési asszisztensekkel kíván a kisautók meghatározó modellje maradni.
Több mint húsz éve, 1999-ben indult a típus pályafutása, a legutóbbi generációt hat év után cserélték le a csehek. A negyedik nemzedék 4107 mm hosszú, 1780 mm széles, 1460 mm magas és 2564 mm tengelytávolságú. Egyszerű matematikai műveletek után megállapítható, hogy az elődjénél 111 mm-rel hosszabb, 48 mm-rel szélesebb autó tengelytávja 94 mm-rel bővült, így kategóriájában továbbra is egészen tágasnak ígérkezik.
Az üres tömeg a méretgyarapodás ellenére csak minimális mértékben növekedett. A csomagtartó viszont a korábbi 330 liter helyett immár 380 literes. Az 50 literes bővülés után poggyászterével a kompakt kategóriában is bőven megállná helyét a Fabia.
Az Octaviához hasonló beltér felnőtté avatja a 'kicsi' Fabiát A karakteresebb hűtőrács nem ment a légellenállás rovására, hiszen a 0,28-as együtthatóval mindenképp a B-szegmens élmezőnyében helyezkedik el a Fabia. Most először alkalmaztak aero-akusztikus szimulációkat, így sikeresen mérsékelhették a karosszéria körüli légörvényeket és az oldalablakok vibrációját is.
A Volkswagen aktuális kisautós padlólemezére, vagyis az MQB A0 platformra épülő Škoda motorkínálatából eltűntek a dízelek. A beszállót az ezres benzines szívó kivitele jelenti. Rögtön két teljesítményszinten, 65 és 80 lóerővel is kínálják, a motorhoz mindkét esetben ötsebességes kézi váltó csatlakozik.
A háromhengeres elérhető turbóval is, aminek legnagyobb teljesítménye 95 vagy 110 lóerő lehet. A manuális sebességváltó öt, illetve hat fokozatú, viszont itt már elérhető a hetes DSG is. Egyetlen négyhengeres szerepel a palettán. Az 1,5-ös 150 lóerős változata jelenti most a csúcsot, ehhez már kötelező jelleggel jár a DSG váltó. A Fabiákba egyébként hagyományos kézifékkar kerül.
A gyorsulási adat a leggyengébb verzió esetében elég riasztónak tűnik, elszoktunk már a 15,1 másodperces sprintidőktől. A másfél literes kivitel szinte kétszer ilyen gyors, hiszen 7,9 szekundum alatt gyorsul 0-ról 100-ra. A 225 km/h végsebességű csúcsmodell 5,6 literes norma szerinti fogyasztása pedig alig 10 százalékkal haladja meg az 5,1 literre képes legkisebb testvérét.
Hibrid technológia nélkül sikerült bevezetni az újdonságot. A hatékonyságot természetesen nem adják ingyen, a hengereken például plazma-bevonat található, a kedvező légellenállásról pedig már esett szó. A háromhengeresek egységesen 900 km fölötti hatótávra képesek. Az alacsony fogyasztás mellett a kellően nagy benzintanknak is köszönhető ez a kedvező érték.
Dugóasszisztens, előrelátó sebességszabályozó, sávtartó asszisztens és vészfékező rendszer is kerülhet az akár magától leparkoló autóba. A Travel Assist csomag funkcióit jórészt az (alapból 6,8, magasabb szinteken 9,2 hüvelykes) érintőképernyőről vezérelheti a sofőr, akit a kijelző két oldalán elhelyezett – ránézésre fizikai – gombok is segítik a funkciók kezelésében.
Most először kap digitális műszercsoportot a Fabia. A 10,25 colos egységen továbbra is megjeleníthetők a hagyományos kerek körműszerek, de modern, egyszerűsített és összetett beállítás közül is választhatunk. A belső színnel harmonizálva vörös vagy fehér hangulatvilágítás kerülhet az utastérbe. No meg nem mellesleg öt USB-C aljzat, hogy mindenki tölthesse a kütyüjét.
Egészen apró, 14 hüvelykes keréktárcsákon gurul az alapverzió, de a nagyobb motorokhoz akár 18-as szett is kérhető. Kilenc fényezés közül választhatnak a majdani tulajdonosok, a prospektusokban a képgalériánkban is szereplő Phoenix Orange lesz a meghatározó szín.