Csörgő, Mazsola, Bézé és Piroska, mind a múlté
Még jártak Csörgők, volt ünnepi tolatós teher, és még egy MDmot is előkerült.
Nézegetem az Emiget, a vonatkozó Facebook-oldalakat és az egyéb információs csatornáimat, hogy ha már a két ünnep között itthon (Szekszárdon) vagyok, fotózzak valami szép, érdekes vonatot.
Sehol semmi. Úgyhogy maradjunk a másfél évtizeddel ezelőtti fotók nézegetésénél! Számomra ez volt az aranykor a Bátaszék-környéki vasútvonalakon. Bár eldöcögött néha egy-egy Bézé, a Bátaszék–Sárbogárd vonalon a csörgős, kétkocsis (By, Bhv...) szerelvények voltak az alapok. Az MD-k már eléggé elfogytak, de még elő-előkerültek a Piroskák is pár körre, mire végleg kivesztek a Dunántúlról.
Az ország egyik legszebb vonalvezetésű viszonylatán, Bátaszék és Dombóvár között Bz motorok dolgoztak, dolgoznak ma is, de néhány mozdonyos menet még előfordult itt is.
2007 decemberében tehervonat is járt a hólepte vonalon, a 116-os Szergej fordult meg a tolatós teherrel Dombóvár és Bátaszék között. Csak pár kocsija lett volna, viszont ebben az időszakban aktiválták szénosztályozásra a hidasi ipartelep vágányát, így a visszaúton néhány önürítős Fals-kocsit felszedett a Szergej Hidas-Bonyhád állomáson.
Ezen az iparvágányon azóta rég megszűnt a forgalom, de pár évvel később a Bonyhádra kiágazó vasútvonalra is kikerült a vörös tárcsa. A hidas-bonyhádi állomáson néhány alkalommal volt még rakodás, de azóta sem tért vissza tartósan a helyi árufeladás.
A környék a szerény vasúti felhozatal miatt nem igazán vonzza ide a vasútbarátokat, a helyi erők szokták kimazsolázni maguknak, ha épp jön valami érdekes téma. 2023-ban azonban két alkalommal is az 50-es vonalra látogatott a vasútbarátok közössége: tavasszal a dombóvári 206-os Mazsolával vittek egy különvonatot Hidas-Bonyhádig, a pici dízel Bézé mellékeket és egy motort vitt, igazi kuriózum volt!
Az 50-esen közben mindenhol máshol is eltűnt a helyi rakodás, így már csak az átmenő tehervonatok használják a vonalat. A szekszárdi és a pörbölyi kiszolgálómenet heti egyszer jár már csak, sokszor azt is lemondják. A tolatósnak gyakran csak a bátaszéki gázolajkút tartálykocsijának a cserélése a feladata... Akadnak viszont irányvonatok, főleg Bajáról és Bácskából. Gabonát, ócskavasat, cukorrépát visznek a startos gépek mellett mindenféle magánvasúti dízelekkel.
A 46-oson már akkor sem volt valami nagy teherforgalom, és még ez is tovább csökkent azóta. A heti három tolatós nap előbb kettőre, majd egyre csökkent, és az ócskavasrakodás is eltűnt. Fát kampányszerűen raknak, olykor hónapokig egy szem kocsit sem lát a szekszárdi rakodó. Néha viszont egymás után több gabonás irányvonat is elindul innen. Már az egyik szekszárdi iparvágányon sincs semmilyen forgalom, lassan egy évtizede.
Az 50-es vonal 150 éves évfordulója alkalmából július végén retró hétvégét szerveztek ide, és a MÁV Rail Tours még gőzösös nosztalgiavonatot is Bátaszékre hozott. A személyvonatok nagy része helyett két csörgős-mozdonyos szerelvény forgolódott Baja és Dombóvár között, az biztos, hogy ez óriási élmény volt sok fiatalabb vasútbarátnak!