Drasztikus sebességhatár-csökkentés a fővárosokban?
Párizs egész területére bevezetik a 30 km/h-s sebességlimitet.
A körgyűrűkön továbbra sem kell majd cammogni, de az általános sebességhatár 30 km/óra lesz.
Párizs 2021-től lényegesen megnöveli azon terület méretét, ahol az eddigi 50 km/h helyett 30 km/h lesz a maximálisan megengedett legnagyobb sebesség. A lépés egybevág Anne Hidalgo polgármester választási ígéretével, ugyanakkor a bevezetése miatt nyilvános konzultációt is indítottak annak hatásairól – írja az európai biztonságos közlekedésért dolgozó testület oldala.
Párizsban már évek óta egyre nagyobb területen érvényes a 30 km/h-s sebességlimit külön jelöléssel, de mostantól mindez alapértelmezett lesz. A párizsi városvezetés a sebességkorlátozástól számos előnyt vár, ide értve a javuló közlekedésbiztonságot, a légszennyezés és zajártalom csökkentését, valamint a belterületek vonzóbbá tételét a kerékpárosok és a sétálók számára. A főváros körgyűrűi természetesen kimaradnak a sebességcsökkentésből.
Franciaországban nemrégiben Grenoble, Lille és Nantes is hasonló lépéseket tett, és 30 km/h-ban limitálták a lakott területeken megengedett legnagyobb sebességet.
A szomszédos Spanyolországban is hasonló törekvések vannak és előkészületben a törvényi szabályozás, amelynek eredményeként a lakott területeken az ország egész területén 30 km/h-ra lehet a limit. Hollandiában, illetve 2021-től Brüsszelben is 30 km/h-s sebességre viszik le a sebességhatárokat az utcák túlnyomó többségén.
Budapesten is hasonló sebességcsökkentésre készülnek, amely miatt komoly vita alakult ki a tervezetről, elsőre ugyanis úgy tűnt, hogy fűnyíróelvszerűen általánosan csökkentenék 50-re a megengedett legnagyobb sebességet a jelenleg 70 km/h-s útszakaszokon. Később ez az elképzelés finomodott. A főpolgármester szerint a csökkentésre szükség van, de egyelőre az év végéig egy átfogó felmérés zajlik a kérdésben.
Az European Transport Safety Council (ETSC) évek óta a 30 km/h-s határértékek mellett érvel azokon a területeken, ahol sok a gyalogos és kerékpáros, illetve az iskolák közelében és a lakóövezetekben. Mindezt véleményük szerint a törvényi sebességkorlátozás mellett a leghatékonyabban olyan infrastruktúra-változtatásokkal lehet elérni, amelyek ösztönzik a sebességek betartását, illetve csökkentését.