Magyar rendszám a külföldi autón
Visszaélésekre csábít a 330 forintos üzemanyagár-különbözet.
Van, ahol külföldi autóra tesznek magyar rendszámot, máshol a hatósági ár kivezetésétől tartva kannákkal telerakott mikrobusszal érkeznek tankolni.
Előfordul, hogy egy magyar autós kölcsönadja külföldieknek a rendszámát és a forgalmiját a tankolás idejére, alkalmanként 4 ezer forintért, és ezzel simán megkeres napi 40 ezer forintot – számolt be a 24.hu-nak a Független Benzinkutak Szövetségének elnöke, Egri Gábor, aki egy benzinkutas posztjából értesült erről. A Holtankoljak.hu ügyvezető igazgatója, Bujdos Eszter kedden egy osztrák határ menti benzinkutastól hallott hasonló trükközésről. Ott két autó állt be a kútra, egy osztrák és egy magyar rendszámú – elől levették az osztrák autó rendszámát, és rátették a magyar autóét. Ha a kutas éppen nem nézett ki, észre sem vette a csalást. Ha meg észrevette, és jelezte az autósnak, hogy bűncselekmény, amit csinál, esetleg megpendítette, hogy rendőrt hív, annyi választ kapott csak, hogy bocsi, csak bepróbálkoztam, hátha sikerül.
Ebben az esetben nem derült ki, hogy milyen ellenszolgáltatásért kölcsönözte a magyar autós a rendszámát az osztráknak. A magyar leleményességet ismerve nem elképzelhetetlen, hogy ilyesmi más kúton is előfordul az osztrák, szlovák határ mentén – véli Bujdos Eszter. Az árkülönbség olyan jelentős, hogy nyilván van, aki próbál ebből hasznot húzni.
331 forint az árkülönbség most a gázolaj piaci és hatósági ára között
Jelenleg 811 forint a gázolaj – a 480 forintos hatósági ár ehhez képest 331 forinttal olcsóbb literenként. Egy 40 literes tankolásnál tehát több mint 12 ezer forint a különbség. Ez már csábító összeg, van akkora kísértés, aminek nehéz ellenállni. És ha sikerül hatósági áron megtankolni a külföldi autóval, akkor azon literenként 70 forint áfát bukik a költségvetés. Péntektől még nagyobb lesz a különbség a hatósági és a piaci ár között, mert az utóbbi tovább emelkedik.
Egri Gábor hozzátette, az ilyen trükközésre persze csak akkor van szükség, ha a kutas egyáltalán nézi az autó rendszámát, forgalmiját. Kollégáival a rendszer tesztelése kapcsán arra jutottak, hogy korántsem mindenhol van energia és kapacitás arra, hogy ellenőrizzék a tankoló autók honosságát. Simán tudtak tankolni különböző helyeken szlovák rendszámú autóval, szlovák üzemanyagkártyával, hatósági áron. Véleménye szerint nem is kivitelezhető, hogy mindig mindenhol teljes körű honossági ellenőrzést végezzen a kutak személyzete.
Saját automata kútjaiknál csak piaci áron lehet tankolni, és aki vissza akarja kapni az árkülönbözetet, annak egy napon belül be kell küldenie a forgalmi és a nyugta másolatát. Azt is megteszik, hogy szúrópróba-szerűen, illetve – ha gyanús tranzakciókat észlelnek (mondjuk egymás után négy 40 literes tankolást ugyanazzal a forgalmival) – a kamerák felvételeit is ellenőrzik, hogy biztosan kiszűrjék a trükközőket. Jelentősen csökkent is a forgalmuk. Viszont a benzinkutaknak érdekük, hogy csak azt szolgálják ki hatósági áron, akinek jár. Akinek nem jár, az pedig fizessen piaci árat, hiszen azon van haszna a benzinkútnak.
Egri Gábor, a Független Benzinkutak Szövetségének elnöke a Mol budapesti székháza előtt 2022. március 24-én tartott demonstráción.
Ezzel együtt úgy látja, hogy a benzinkutak nem tudják kezelni a kettős árazást, így pedig a szabályozással csak a mutyiba tolják bele a szakmát. Meggyőződése, hogy a piaci áraknak érvényesülniük kell, és mellette szociális támogatást kellene adni azoknak, akik rászorulnak. Az FBSZ már egy ideje ezt szorgalmazza.
Bujdos Eszter elmondta, a benzinkutasok továbbra is azt érzékelik, hogy indulatokat generál az emberekben a túl sok változás, szabályozás, és ez mind a kutak személyzetére zúdul. Változatlanul napi szintű a konfrontáció, nagyon stresszessé vált a pénztárosok, kutasok munkája. Ha meg nincs személyzet, akkor időnként a gépekre hárul a harag – a napokban Győrben például betörték egy tankolóautomata kijelzőjét.
Az árstop vége felé megint dívik a betankolás
A kutasoktól Bujdos Eszter olyan információt is hallott, hogy a hónap végéhez közeledve (egyelőre június 30-ig él az üzemanyagárstop) megélénkült a forgalom. Aki tud, annyit tankol, amennyit csak lehet, mert tartanak tőle, hogy július 1-jétől esetleg kivezetik a hatósági árat.
Főleg az aratásra készülő mezőgazdasági felhasználók próbálnak 480 forintért gázolajból betárazni. Rendszeresen, kúthálózattól függetlenül előfordul, hogy kannákkal telerakott mikrobusszal érkeznek tankolni a kútra.
Akik biztosra akarnak menni, le is fizetik a kutast, felajánlják, hogy adnak neki, mondjuk, kétezer forintot ha elmegy cigizni, amíg végeznek.
Az élénkülő kereslet kiszolgálása nem kis feladat lehet a nagykereskedőknek – említette meg mindkét szakember. Az OMV schwechati finomítójában elhúzódó karbantartás zajlik, a Mol százhalombattai finomítójában kedden pedig tűz volt, ami miatt átmenetileg napi 8 ezer tonnával esik vissza a finomítási kapacitás, ami a szokásos 21 ezer tonna majdnem negyven százalékának felel meg. Elvileg két héten belül állhat helyre a szokásos napi termelés.
Egri Gábor megemlítette még a tervezett cseh finomítói leállásokat is. Szerinte borítékolható, hogy nem lesz egyszerű a közeljövőben az ellátás biztosítása. Nem véletlen, hogy Ausztriában – az OMV-kutak kiszolgálása érdekében – már felszabadították a stratégiai készleteket az ottani ellátás biztosítása érdekében, mint ahogy Magyarországon is (amit az OMV majd visszaad), tehát már a 90 napos stratégiai készletek is fogynak. Közben kezd beindulni a turizmus is, és a vendégmunkások tömegeinek hazautazása is esedékes.
Kérdeztük a Molt is, hogy a százhalombattai finomító kapacitáscsökkenése és a kereslet növekedése mellett ki tudják-e szolgálni az igényeket. Azt válaszolták, hogy az üzemet, ahol a tűz volt, a Mol átmenetileg leállította. Az eset kivizsgálása jelenleg is tart, de az első szakértői vélemények szerint kevesebb mint két héten belül újra lehet indítani. A Dunai Finomítóban 3 vákuumdesztillációs üzem működik, a másik kettő továbbra is teljes kapacitáson termel – tették hozzá.
Egri Gábor szerint nagy kérdés ismét az ország ellátásbiztonsága.
A hatósági ár miatt az import üzemanyag mintegy 30 százaléka eshetett ki a magyar piacról, az pedig csak akkor fog visszajönni, ha piaci áron lehet értékesíteni – jegyezte meg. Arra számít, hogy rövid időn belül kivezetik a hatósági árat, vagy tovább szűkítik azt. Ha így lesz, a piaci ár hűteni fogja a keresletet, ami segítheti az ellátásbiztonság fenntartását.